Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilbranschen står inför ett teknikskifte

/
  • Nya Volvo V90 visas nu officiellt på bilsalongen i Genéve. Den ska efterträda V70.
  • Volkswagen satsar allt på att återställa förtroendet och gjorde parodi på sig själva.
  • Kia Optima kombi är hett efterlängtad hos handlarna i Sverige.
  • Tesla visade upp sin nya suv Modell X med en elräckvid på mellan 40 och 47 mil beroende på modell.
  • Bylinebild   Mittmedia på Genéve bilsalong   Gunnar Stattin och Ola Thelberg

Bilbranschen står inför sin största teknikomställning någonsin. Det sker i efterdyningarna av "Diesel-gate"
– Vi ska tänka nytt, sa Volkswagenchefen Herbert Diess vid den välbesökta presskonferensen under bilsalongen i Genève.

Annons

Det är ett stukat bilmärke som nu satsar allt på att återvinna förtroendet igen efter den stor avgasskandalen. På scenen kör nya modeller omkring av deras småbil Up, med trecylindriga bensinmotorer eller eldrivning.

En bensindriven konceptversion, världens första suv-cabriolet, körs in på scenen. Men inte röken från någon dieselbil på den jättelika VW-scenen.

År 2020 ska Volkswagen erbjuda 20 hybridmodeller. Det handlar om hybrider med elmotorer och bränslemotorer (bensin förstås) och plugin-hybrider som laddas med el och bensinmotor.

– Vii bygger upp ny organisationen med en större öppenhet på alla nivåer. Vi gör allt för att få tillbaka förtroendet. I framtiden ska vi leverera premiumprodukter som bygger på trovärdighet och framför allt kvalitet, sa Herbert Diess.

Vi får en pratstund med Volvos vd Håkan Samuelsson, kort efter Volkswagens presentation. Han är inne på samma spår som VW-chefen.

– Teknikskiftet som vi nu ser har vi inte sett på år och dag. Men vi står väl positionerade, säger Volvochefen.

2015 blev Volvos bästa år någonsin när de passerade 500 000 sålda bilar. Nu skruvas nivån upp till 800 000 sålda bilar år 2020.

I produktoffensiven finns en elbil år 2019. För ett år sedan förklarade Samuelsson att en elbil inte var något för Volvo. Men nu är det andra tongångar.

– Det sker en snabb utveckling av batterierna och kostnaderna minskar för hybridtekniken. Det ligger också i tiden att köra elbil. Vårt mål är 50 mils räckvidd, säger Samuelsson.

Volvo säljer 90 procent dieselbilar i Europa och målsättningen är att sälja minst 10 procent pluginhybrider på den nya SPA-plattformen (XC90, S90 och V90). Volvo använder bara bensinmotorer i sina hybridbilar.

– Vi ser att diesel som drivmedel blir mer komplicerat i framtiden. Men för att nå 95-gramsmålet i CO2-utsläpp måste vi ändå ha dem kvar, påpekar Håkan Samuelsson.

Inte långt från Volvo har Peugeot sin monter. Det franska märket har haft jättelika framgångar med sina dieselmotorer. Där finns det inga planer på att minska användningen av dem,

– Vi satsar hårt på miljövänlig syntetisk diesel. I våra testar har vi blandat i 30 procent utan att motorerna skadas, berättar Maria Lantz, informationschef Peugeot Sverige.

Men Peugeot/Citroën jobbar med pluguinhybrid-tekniken. I Genéve visas en konceptbil där laddtekniken ska finnas i Peugeot 3008 om något år.

Läs också: Opel Astra årets bil i Europa efter hård fajt med Volvo XC90

Vi är på plats i Genéve – årets stora bilfest i Europa 

Volvo bygger elbil 2019

Häng med in i den nya superlyxiga Volvon

Volkswagen vill återfå förtroendet

Annons