Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bildextra från UF-mässan: 430 ungdomar visade upp sina företag

Alla har vi väl någon gång tappat bort sockar i tvätten.
UF-företaget Snoddas har lösningen:
– Med våra snoddar fäster man ihop strumporna i par innan man tvättar – då behöver man inte sortera efteråt, säger Ida Eckmühl, en av eleverna som deltog i UF-mässan på onsdagen.

Annons

Årets mässa för unga företagare i länet är den största någonsin. Totalt visade drygt 430 elever upp sammanlagt 141 företag i Nordichallen.

I montrarna kunde man hitta allt från hemkokt sylt och dip till lösögonfransar och egentillverkade vykort.

Läs också: UF slår nytt rekord – aldrig har så många tjejer startat UF-företag

Ida Eckmühl och hennes kompisar går på Hedbergska skolan.

– Det är jätteroligt att få bygga en egen monter och visa upp vårt företag, säger Ida.

Rebecka Hjorth, Ignace Toyobokimana och Julia Sjölund från Härnösands gymnasium har i samarbete med räddningstjänsten utformat Safe Case – en väska som innehåller det viktigaste man behöver om man kommer fram till en olycksplats.

– Den innehåller en nödhammare med bältesskärare, en reflexväst, tryckförband, en foliefilt och ett häfte där det står vad man ska göra om någon är allvarligt skadad, berättar Rebecka Hjorth.

Läs också: UF:are från Sundsvall blev bästa utländska företag – här är idén som tog dem till vinst

Idén till väskan föddes efter att Ignaces syster fastnade med bilen i en översvämning och inte kunde komma loss.

– Om hon hade haft en hammare, kunde hon ha slagit sönder rutan och tagit sig ut, säger Ignace.

Timråeleverna Wilma Olofsson, Sebastian Söderkvist och Linnéa Perälä har startat företaget Blå fingrar.

– Vi säljer miljövänlig hemkokt sylt och saft. Bären är plockade i Timrå, och produkterna innehåller inga onödiga tillsatser. Sylten och saften är förpackade i återanvända burkar och flaskor som vi fått från olika restauranger, förklarar Wilma Olofsson.

Tillsammans med fyra klasskamrater har Stina Backerholm och Ebba Strandberg på Nolaskolan i Örnsköldsvik startat företaget Dipster. De har i samarbete med två kockar utvecklat en färdigblandad, proteinrik dippsås, baserad på kvarg.

– Vi ville hitta på något nytt i stället för de här pulverdipparna som finns. Vår dip funkar till både chips, grönsaker och mat, säger Stina Backerholm.

Mats Ågebrant från Näringslivsbolaget och Helene Wikner från Nyföretagarcentrum var mycket imponerade över de unga företagarna.

– UF-mässan är som en massrörelse i entreprenörskap. Det är helt fantastiskt, säger de.