Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bilen som frihetssymbol ska få leva kvar

Annons

Insändarsidan i ST fylls nästan dagligen av synpunkter på trafikplaneringen i Sundsvall. Med bästa vilja kan man inte annat än påstå att de ansvariga hittills inte visat vare sig kompetenta eller ha kunskaper för uppdragen.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Lite historia kan vara på sin plats. När sjukhuset invigdes 1975 hade man bara planerat för en infart. Den västra tidigare gatan över Håkanstå gjordes om till gång- och cykelväg. Ambulansen med flera framförde då att en utryckning västerut genom staden skulle kunna ta 10 minuter längre vid högtrafik. De önskade därför att Linköpingsvägen skulle anslutas till sjukhuset. Kommunens dåvarande ”Abelsson” sade då att någon sådan inte behövdes för att år 2000 skulle alla cykla. Förnuftet segrade och vägen anslöts till sjukhuset. Att behovet fanns visas på att Hulivägen kom till lite senare.

Senare kom ”rödljusivraren”. Då skulle alla gatukorsningar förses med trafiksignaler till mycket stora kostnader. Många av dessa är nu borta.

Sedan kom bussgatorna. Många av dessa används inte i dag, men de var dyra.

Sedan kom rondellerna. Det finns nog inte en enda rondell i dag som inte byggts om både en och flera gånger. Biltrafiken kommer inte att minska utan att tillta som samhället ser ut och utvecklas i dag. Bilarna blir renare och kanske helt avgasfria. Bilen är den främsta symbolen för frihet, så den ska vi ha kvar.

I Sundsvall råder förbud mot tomgångskörning. Ändå bygger man busshållplatser som orsakar långa bilköer. Var finns förnuftet?

Nu ivrar man för att minska den gamla genomfarten till bara två filer trots att det redan i dag är köbildning vissa tider.

Bron är byggd på en grusbädd och man har redan haft problem med stålsponten som skall hålla gruset på plats. Normalt förankras ett sådant bygge på eller i berg. Minsta misstanke om en sättning av en pelare medför att bron måste stängas av. Då kommer en fil-förespråkarna att få problem och som vanligt skylla på någon annan.

Nu önskar många att staden skall anknyta till vattnet. Mycket är redan för sent med uppförda byggnader.

Fortfarande finns möjligheter. Tänk till exempel Gävle bro. Med en sådan lösning kan man äta gott och njuta av utsikten över vattnet, hamnen och bron. Man kan även spekulera över många andra aktiviteter med en sådan lösning.

Nu planeras för ett nytt resecentrum. Det är hög tid att ta ett samlat grepp över både järnvägen, E14-dragningen och stadens framtida utformning. Kanske skall man bygga en bro till för järnvägen och lägga järnvägsstationen med mera på norra sidan, kanske i Petersvik.

Rolf Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel