Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Billiga poäng genom medveten misstolkning – det är resultaten vi borde diskutera

Replik på Fruktan ska inte styra i skolan – ännu en politiker som inte vet hur verkligheten ser ut, ST 9/12.

Att en utvecklingspedagog på Sundsvalls kommun kommenterar mitt politiska inlägg och påstår att jag som ung politiker ”inte har någon verklighetsförankring” tycker jag är märkligt. Att den här tjänstemannen dessutom nedvärderar mina åsikter och medvetet misstolkar dem för att vinna billiga poäng är ännu mer anmärkningsvärt. Men tack Pål Christensson för ditt svar på mitt inlägg. Nu får jag återigen chansen att förklara hur skolan kan bli bättre.

Läs debattinlägget här: MUF: En auktoritär lärare vid katedern är vägen framåt för svenska skolan

”Som det är nu lämnas arenan öppen för aktörer utanför skolan, vilket ofta resulterar i förhastade slutsatser ... och politisk detaljstyrning”, skriver Pål Christensson i sin replik och syftar på mig. Att han, som inte känner mig, kan påstå något sådant är ytterst märkligt. Jag är ingen aktör utanför skolan då jag själv går i gymnasiet och mina åsikter har byggts upp under flera års tid som politiskt aktiv inom just skolfrågor. Pål Christenssons påstående tycker jag snarare talar emot honom själv, då han verkar vara just en "aktör utanför skolan" som inte arbetar i den faktiska skolmiljön.

För Plus-kunder: Fridolin besökte Hagaskolan: "Biljetten till gymnasieskolan är den viktigaste vi har"

Christensson menar att jag inte har någon grund för att undervisningen är elevcentrerad och att den har lett till sjunkande resultat. I läroplanen står det bland annat att "varje elev ska ta ett personligt ansvar för sina studier", något jag under min tid i grundskolan också upplevt. En forskargrupp från SNS skriver även i sin rapport "Policyidéer för svensk skola" att "undervisningsformer som i stor utsträckning sätter eleverna i eget arbete leder till sämre resultat än undervisning där läraren tar ett mer aktivt ansvar".

Vi kan säkert fortsätta diskutera ordet auktoritär och vad i läroplanen som är otydligt, men var femte elev är fortfarande obehörig till gymnasiet.

Att en auktoritär lärare skulle vara någon som styr med fruktan är ingen vuxen nivå att argumentera på. Jag menar precis som läraren och skoldebattören Isak Skogstad att en lärare ska vara en auktoritet som leder lektionerna och har ordning och reda i klassrummet. Något jag är säker på att Pål Christensson egentligen förstår, han vill bara vinna billiga poäng på att antyda att jag vill ha militäriska lärare. För mig är arbetsro och ordning grundläggande för att elever ska klara skolan. Enligt Pål Christensson ska undervisning handla om "relationen" mellan elev och lärare. Läraren ska inte vara någon kompis. Det är just den gränsen som suddats ut och lett till att många lärare tappat sin auktoritet.

För Plus-kunder: Försäljningen av Vivsta skola avgörs i extrainsatt kommunfullmäktige

Budskapet i min tidigare artikel var att för många elever är obehöriga till gymnasiet. Det var dock inte något Pål Christensson bemötte eller verkade ha en annan lösning på i sin replik. Han verkar tvärtom vara nöjd med hur skolan ser ut i dag, och att vi inte är lika dåliga i PISA-testen längre. Vi kan säkert fortsätta diskutera ordet auktoritär och vad i läroplanen som är otydligt, men var femte elev är fortfarande obehörig till gymnasiet. Det borde därför vara det som ska diskuteras och vara Pål Christenssons fokus som utvecklingspedagog. En titel han gärna skriver under med i politiska debatter.

Isa Forsberg

Vice Ordförande MUF Västernorrland

Ordförande MSU Västernorrland

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs också:

Klass 7b på Ala skola: Vi vill ha mer idrott på schemat – har barn inte rätt att må bra?

Lärare: Man är aldrig bättre än sin senaste lektion

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel