Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Biltrafiken har fått det bättre genom nya E4

Replik på "Prioritera biltrafiken och låt bilen få dominera", ST den 8 december

Motormännen fortsätter sitt envisa bilkramande och blir aldrig nöjda. De stora förbättringar för biltrafiken som den nya E4:an har gett viftar Claes Håkan Sjölund bort med att "den byggdes för genomfartstrafik". Men verkligheten är, att över hälften av trafiken på den nya E4:an utgörs av Sundsvallsbor. Men också de som fortsätter att köra den gamla vägen har fått det bättre när de slipper trängas med långtradarna. Jag tror att nästan alla Njurundabor håller med mig om att det har blivit mycket bättre för biltrafiken mellan Njurunda och centrala Sundsvall sedan nya E4 öppnades för trafik.

Läs också: Det är dags att bryta bilens dominans

Åtgärder som genomförs för att förbättra trafiksäkerheten kallar Claes Håkan Sjölund för att "försvåra för bilisterna". Sanningen är i stället, att de laglydiga bilisterna kan köra som tidigare, medan de laglösas framfart försvåras. Fridhemsgatan har diskuterats i särskild ordning här i ST. De åtgärderna har berott på att en alltför stor del av bilisterna inte respekterat gällande hastighetsgräns. Här skulle Motormännen ha en uppgift, att förbättra bilisternas regelefterlevnad, i stället för att gnälla över viktiga trafiksäkerhetsförbättringar.

Läs också: Därför ska kommunen prioritera gång- och cykelvägar

När en stor del av trafiken på väg 562 (gamla E4) nu väljer den nya vägen, i centrala Sundsvall och än mer på delen genom Njurunda, är det en rimlig åtgärd att anpassa vägen till sin nya trafikuppgift. Detta förenklar för bilisterna, eftersom det blir tydligare hur man ska köra. Att det samtidigt blir plats för en separerad gång- och cykelbana förbättrar också det för bilisterna, som slipper gående och cyklister på körbanan.

Läs också: Går inte med på att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras

Naturligtvis vill jag inte återinföra grindslanten och tvinga bilisterna att trycka på en knapp för att få grönt ljus i trafiksignalerna. Men är det för mycket begärt att även cyklister ska detekteras med magnetslingor och slippa stanna för att trycka på knappen?

Läs också: Varje individs ansvar att inte köra bil berusad

I dag prioriterar vi den dominerande biltrafiken. Men ska vi fortsätta med det, när 40 procent av alla bilresor i kommunen är kortare än fem kilometer och sundsvallsborna hör till landets fetaste och mest utsatta för hjärtsjukdomar?

Björn Abelsson

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel