Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Biltrafiken i Sundsvall – hur vill vi ha det?

Från det senaste i debatten om trafiksituationen i Sundsvall går det att tydligt identifiera två helt olika sätt att driva politik. Genom populistiskt insparkande av redan öppna dörrar, ivrigt påhejat av en opolitisk (?) intresseorganisation eller genom en stark aktiv inriktning för att på sikt bidra till en bättre miljö och sundare levnadsvanor.

För Plus-kunder: Nu prioriteras cyklister över Sundsvalls bilister

Så klart vill de allra flesta av oss ha en levande stadskärna med en rik variation på utbud av butiker – och inte att förglömma en blomstrande torghandel och en välsorterad saluhall. Men att därifrån koppla att ett ökat cyklande och en dubbelfilslösning av gamla E4:an genom stan skulle ödelägga stadskärnan på ett påtagligt sätt är väl ändå att ta i?

Läs också: Går inte med på att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras

Utan att sätta milstolpar eller peka på någon enskild händelse så var det den första september för 50 år sedan som Ikea invigde sitt möbelvaruhus i Birsta. Utvecklingen av Mammon Valley (Birsta alltså) därefter får var och en avgöra vilken betydelse Ikea ha haft. Dock har vi alla som handlat där bidragit till ett glesare utbud av butiker i city. Koppla inte ihop det med att djärva och framsynta politiker önskar göra Sundsvall mer miljövänligt genom att underlätta för invånarna att välja sätt att göra sina resor.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Det får nog sägas vara ett rent ofog att förstärka bilen som det allenarådande transportsättet. Antalet resta kilometer per person och år ökar stadigt från år till år. Lika väl som koncentrationen av köpcenter utanför stadskärnorna är det en utveckling som inte kommer att ändras med mindre än att vi vidtar aktiva åtgärder.

Läs också: Därför ska kommunen prioritera gång- och cykelvägar

Sundsvall sägs inte vara lämplig som cykelstad. Själv är jag året-runt-cyklist sedan åtminstone tio år och jag ser inga som helst problem med detta. På senare år har även elcyklarna gjort det betydligt enklare att transportera sig och mindre inköp på ett miljövänligare sätt. Genom helt ovetenskapliga studier går det att på egen hand bilda sig en uppfattning om hur många som reser per fordon till eller genom staden. De som livligast förespråkar bilen som enda alternativ för sådana resor borde skänka oss som väljer fötterna eller cykeln som resalternativ en tacksamhetens tanke, för skulle även vi inta en mer bekväm attityd skulle det befintliga utrymmet på gatorna minskas med samma antal billängder.

Läs också: Det är dags att bryta bilens dominans

Det begicks ett allvarligt fel när Sundsvallsbron byggdes och den avgiftsbelades. Samtidigt borde det ha införts en tillfällig trängselavgift till staden och en fyrdubbel trängselavgift för de som vägrar åka över bron. Det hade tagit bort en större del av de okynneskörningar som i dag påtagligt belastar miljön och genomfartstrafiken via gamla E4 och samtidigt förbättras framkomligheten för (M)otormännen.

Micke Nilsson

Granloholm

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel