Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Björn Abelsson är ute och cyklar

Replik på "Alla mår bra av att cykla", ST den 4 december.

Det har gått några veckor sedan du Björn förklarade och försvarade din synpunkt att gamla E4 i princip skall skrotas. Låt mig först kommentera ditt påstående att cykeln är betydligt vanligare fortskaffningsmedel i Umeå och Gävle. Jag är född och uppvuxen i Umeå och begriper varför och det tror jag att 95 procent av Sundsvallsborna också förstår men du tillhör tydligen de fem procenten.

Följande har jag hämtat ur en insändare jag hade i ST i mars detta år med anledning av att rostangrepp konstaterats och Trafikverkets resonemang då gick ut på att krympa gamla E4-an.

Citat: ”Och när vi nu vet det så kanske vi ska planera för att man en vacker dag måste stänga bron, åtminstone tidvis. Kanske ska vi redan nu konstatera att tanken på att krympa den gamla E4-genomfarten till en fil i vardera riktningen är om inte orealistisk så en väldigt olämplig åtgärd.” Slut på citatet.

Sedan dess tvingades man på grund av halka stänga bron i ett par timmar en tidig morgon i höst, tack och lov innan rusningstrafiken började. Men 5 november åkte jag hem från stan till Alnön vid ca 16.30. och mötte en stillastående kö från ”Röda torget” längs hela gamla E4 och nya motorvägen ända till Råstabacken i en fil. Och detta på grund av att man har tvingats stänga bron för arbeten i rusningstrafik. Hur ofta kommer det att ske? Tack och lov släpper köbildningen efter Röda torget söderut trots korsningar och ljussignaler, men det beror på att vi har två filer i vardera riktningen. Annars skulle hela stan korkas igen.

Man kan undra om Trafikverkets plan och kommunens beslut att krympa gamla genomfarten till en fil i vardera riktningen är för att tvinga trafiken att ta bron. Men hur löser man situationen när bron stängs? Och tänk om den blir allvarligt skadad och långvarigt stängd! Använd pengarna detta kostar till andra viktigare saker i kommunen. Eller är det Trafikverket som betalar? I så fall vill jag nästan kalla det för muta!

Gerhard Cederberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel