Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Blåsarkvintetten band oss samman med Amerika

Konsertrecension
Nordiska Blåsarkvintetten: Sverige/Amerika
Kulturmagasinet, fredag

Vilken tur vi har vi sundsvallsbor. Vi har Nordiska blåsarkvintetten, fem väldigt skickliga musiker, och vi har Kulturmagasinet, som är både vackert och lättillgängligt, och där dessa fem musikanter kom så väl till sin rätt i fredags. Vi fick höra stora delar av programmet de spelade på Tonhallen kvällen innan.

Det första vi bjöds på var en svit i tre satser av Günther Schuller. Han var jazzintresserad och det märktes speciellt i andra satsen. Alla instrumenten hade små solopartier här och där. Mycket vackert. Det hade kunnat få vara längre.

Sedan spelade Andreas Lundmark Emigrantvisa. Den klingade så vackert på hornet ensamt. Maria Garlöv Thorsell berättade att det finns text till visan. Tjugo sorgliga verser som vi slapp bli ledsna över i dag. Hon läste lite ur Mobergs Utvandrarna om hur Kristina kom till insikten att Sverige skulle hon aldrig få återse.

John Fernström var en multikonstnär. Han målade, skrev poesi och komponerade. Satsen vi fick höra började med klarinett och så kommer fagotten till. De för en dialog ett tag men så kommer resten av kvintetten, en efter en, in i samtalet. Vackert och vemodigt.

Sedan får flöjten vila för nu blir det kvartett. Fantasy for four. Ett roligt stycke med härliga rytmer.

Jan Carlstedt spelade folkmusik som ung och vi hörde en del folkmusikaliska influenser i stycket Pentastomos som så passande betyder Fem munnar. Blåsarkvintettens fem munnar spelade långa melodislingor som vandrade mellan instrumenten. Trevligt att musikerna turas om att guida oss genom programmet.

Det är en sådan rymd i Kulturmagasinet, högt i tak, så man skulle kunna tro att ljudet skulle försvinna ut och upp. Men så är det inte. All artikulation, frasering och nyansering gick fram så tydligt.

Sista verket är av Samuel Barber, Summer music. Ett passande stycke när sommaren fortfarande står oss bi.

Stycket förmedlar bilder till mig. Horn och fagott inleder. De är trädet, stommen. Tryggt och stadigt. Så kommer ett fågelkvitter först i flöjten och sedan i klarinetten. En stilla bris gör att trädets grenar gungar i femtakt (tror jag). Så kommer en hel flock småfåglar och intar trädet med ett väldigt tjattrande. Och sedan tappade jag tråden lite grann i tavlan men en solnedgång tyckte jag mig se och så var lunchkonserten slut.

Läs mer om höstens konsertprogram

Läs mer om Nordiska Blåsarkvintetten