Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Blossa avslöjar smaken på årets glögg: "Detta är vår tolkning av..."

Årets glögg från Blossa smaksätts av mango, spiskummin och chili.
"Blossa 17 möter Old Delhi", skriver Blossa.
– Detta är vår tolkning av Indien, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa, i ett pressmeddelande.

Varumärket Blossa, kanske mest känt för sina glöggsorter, reser varje år till en ny plats för att hitta inspiration till nya glöggsmaker.

I år har Blossa inspirerats av "den myllrande kryddmarknaden Khari Baoli i Old Delhi. Här, bland all världens smaker och dofter, har vi hittat inspirationen till årets smaksättning: härligt solmogen mango, kryddig spiskummin och het chili", skriver Blossa i ett pressmeddelande.

– I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor som redan finns i Blossas glögg, såsom kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa, i pressmeddelandet.

Till flaskans färg och form har inspirationen hämtats från traditionell indisk skyltmålning, en gammal hantverkstradition i Indien där man dekorerar lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.

Lagom till avslöjandet av årets smak på glöggen, vilket offentliggjordes på tisdagen, fick även två gatukonstnärer i uppdrag att tolka Blossa 17 Old Delhi. I en film på www.folkofolk.se/blossa17 visas hur konstverket tar form.

Blossa 17 Old Delhi kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment redan dagen efter avslöjandet, alltså den 20 september.

Fakta – om Blossa Annual

Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en unik design och har för många blivit ett samlarobjekt.

Från 2011 har Blossa blickat ut i världen och hämtat inspiration från olika destinationer. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, Frankrike och England.

Källa: Blossa .

FLER NYHETER:

Miljonsatsning på förlossningsvården i Västernorrland – det ska pengarna gå till

För Plus-kunder: Sälj kläder på nätet och tjäna tusenlappar

Så mycket får SVT böta för "Foppas" tröjmiss i succéprogrammet

För Plus-kunder: 77 företagare tar plats i parlament med landstingets politiker: "En unik möjlighet"