Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Boendefrågan är viktig för turismen

Oavsett vad som händer med herrgårdarna i Ljungandalen så är en utveckling av boendemöjligheter viktig om besöksnäringen ska kunna fortsätta sin utveckling i positiv riktning. Det var en av slutsatserna efter årets sista möte inom Destination Ljungandalen.

Annons

När beskedet kom om att ägaren till Hussborg herrgård valde att hellre satsa på asylboende än besöksnäring, följt av rykten om att samma sak är på väg att ske i Torpshammar, så fanns det farhågor om att luften skulle gå ur de drivkrafter som verkade för att bygga upp varumärket Destination Ljungandalen.

– Men vi har insett att det inte går att tänka så. I stället så ska vi göra det bästa av situationen. Om det som herrgårdarna erbjuder skulle försvinna så får vi försöka hitta andra lösningar på konferensboenden och liknande, säger Linda Isaksson, ordförande i Destination Ljungandalen.

Så när aktörerna inom den lokala besöksnäringen träffades i förra veckan så var det i stället fullt fokus framåt som gällde.

– Det blev ett väldigt positivt möte som visar att det finns många andra saker att bygga vidare på, säger Ånge kommuns näringslivschef Tommy Eriksson, som gläds åt den framåtblickande inställningen.

Dock fanns det vissa trådar som oundvikligen knöt an till det som kan ske med Ljungandalens herrgårdar.

En av dessa handlade om vilka restaurangmiljöer som finns att erbjuda som alternativ till herrgårdarna. En annan hur en omvandling till asylverksamhet skulle påverka möjligheterna att övernatta i Ljungandalen.

– Vi kommer att sätta oss ner tillsammans igen och kartlägga vilka boenden som finns och vad som behövs på den fronten, säger Tommy Eriksson.

Han berättar också att man bestämt sig för att tillsätta ett annat boendeprojekt, och det för att få fram fler boenden av lite enklare karaktär längs S:t Olavsleden.

– Sedan funderar jag också på att göra en upphandling av guider som kan tänka sig verka inom fiske, visa S:t Olavsleden och olika naturområden med mera, säger Tommy Eriksson.

– Egentligen är kanske inte upphandling helt rätt ord, men jag vill ändå kalla det så för att bättre visa på att det finns en affärsmöjlighet här, förklarar han.

Det sistnämnda är också en idé som Linda Isaksson stöder fullt ut.

– Jag tycker vi har fått upp ögonen på väldigt många om vad som finns här. Nu ska vi bara hjälpa dem att våga satsa på den där idén de har, och få dem att förstå att det inte är så svårt att driva företag, säger hon.