Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisas pepparkakshus gjorde succé på Facebook – en exakt kopia av tornvillan på Södermalm

För tredje året i rad har Lisa Sollerman bakat och skapat ett eget pepparkakshus.
Det är tidskrävande och tålamodsprövande.
– Jag lär mig och blir bättre och bättre för varje gång, säger hon och skrattar.

Annons

TV: Här visar Lisa sina tidigare byggen och berättar hur hon gick till väga med årets skapelse.

Efter många dagars fokus på pepparkaksbygget publicerade Lisa bilder på det färdiga huset på Facebook. Mottagandet blev inte riktigt vad Lisa Sollerman hade väntat sig.

– Det sa pang! Det har gillats och kommenterats otroligt mycket. Jag är jätteglad att alla tycker att det blev fint.

TV: Se hur Lisa förvandlat skapat julstämning i tornvillan:

Det började 2014 och sedan dess är det en tradition att varje december bygga ett pepparkakshus som liknar familjens Tornvilla på Södermalm i Sundsvall. De första två husen var mindre och mer utifrån Lisas minne. I år har hon gjort en grundlig research på nätet och hittat många duktiga pepparkakhusbyggare att inspireras av.

Med laserpasset och måttstocken i högsta hugg, gick Lisa ut. Hon måttade och ritade upp sitt hus med stor noggrannhet. Den här gången var planen att det skulle det bli mer skalenligt och detaljrikt.

– Det är tur att vi bor i ett symmetriskt hus, säger Lisa och visar alla delarna av ritningen.

Läs även: Följ med in i gamla tornvillan på Södermalm – varje rum har sin unika tappning

Hela proceduren gjorde Lisa på mindre än en vecka, det mest tidskrävande var att skära ut alla pappersdetaljer i ritningen. En dag gick till att baka ut alla delar och nästan två dagar tog det att sätta ihop huset och spritsa alla vackra detaljer. Kristyren är hemmagjord och i tre olika färger.

– Den här gången blev kristyren perfekt och den blev hård som cement. Egentligen gillar jag inte att baka, säger Lisa. Det är själva skapandet och vägen till det färdiga resultatet som är roligast. Jag använde cirka två kilo köpepepparkaksdeg.

Brickan Lisa valde visade sig vara i perfekta mått. Kanterna hjälpte henne vid monteringen och på frågan om hon använder sig av bränt socker svarar hon:

– Nej, jag fuskar. Jag testade det första året men det gick inte. Jag fick slänga den stekpannan. Jag använder limpistol och det funkar perfekt. Jag vill att det ska vara rent och snyggt när jag pysslar och man äter ändå aldrig upp ett dammigt pepparkakshus.

Ljusslingan inuti huset är fäst på en ställning för att det ska lysa upp hela huset. Lampornas värme håller huset torrt. Och det ger ett vackert sken genom de spröjsade gelantinbladsfönstren.

Kommer det bli fler pepparkakshus?

– Ja, nu har jag satt ribban, nästa år kommer jag nog att baka gårdshuset också.

Här: Se den makalösa utsikten från det åttakantiga tornet

GIF Sundsvalls besked – så mycket pengar har klubben fått in på specialerbjudandet: "En jättebra siffra"

Artikel 11 av 11
GIF Sundsvalls ekonomiska kris
Visa alla artiklar

Ett av GIF Sundsvalls drag för att få in mer pengar och få ordning på ekonomin är att sälja specialframtagna halsdukar.
På onsdagen hade drygt 400 halsdukar sålts.
– En jättebra siffra med tanke på att vi inte ens fått in några halsdukar att sälja än, säger klubbchefen Henrik Lindgren.

Annons
GIF Sundsvall vädjar till supportrar runt om i Sverige. Några dagar efter kampanjen att köpa en halsduk och på samma gång bidra till klubben med 600 kronor rullades ut har 418 halsdukar sålts.

Redan samma dag som GIF Sundsvall släppte nyheten att de skulle sälja specialframtagna halsdukar meddelade förre GIF-spelaren Emil Forsberg att han ville köpa hundra stycken.

Totalt har GIF, på onsdagsförmiddagen, sålt 418 halsdukar. Det innebär totalt 250 800 kronor, då varje halsduk kostar 600 kronor.

– Det tycker jag är en jättebra siffra med tanke på att vi inte fått några faktiska halsdukar att sälja än. Jag fick precis beskedet att de 300 första dyker upp i dag och sedan får vi en laddning till nästa vecka, säger Henrik Lindgren.

De 300 halsdukarna är planen att man ska sälja i samband med hemmamatchen mot AIK på fredag.

– Vi får 500 till i början av nästa vecka som kan gå till de som redan har köpt, och matchen på fredag är ju ett lysande tillfälle att sälja.

Målet är att sälja 5000 halsdukar totalt.

– Det är en hög siffra men det är pengar som behövs och det vi siktar på, säger Lindgren.

Annons

Pensionerade lagkaptenens nya roll – agerar målvaktstränare på onsdagsträningen

Annons

Sökandet fortsätter i Indal – Missing people hoppas på förstärkning

E-Type kommer till Sundsvalls Torgfest – arrangören Tjacka: "En härlig nostalgitripp med garanterat drag"