Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallsföretag satsar på miljövänligt husbygge: "Bara dumt att inte ta den vägen"

/
  • Andreas Anderstam, Kustvillan och Peter Stenquist, vd för Paralox.
  • De mindre byggblocken har blivit avgörande för deras satsning på miljö, både för transporten till byggplatsen och materialet de byggs med.

Genom en patenterad bygglösning och ett Passivhus certifikat satsar två Sundsvallsföretag på miljövänliga hus.
– Det är alltid kronorna som styr, vi tycker hållbart byggande är viktigare, säger Peter Stenquist, vd för Paralox .

Annons

I spetsen för miljösatsningen står Andreas Anderstam från Kustvillan med Peter Stenquist som är vd för Paralox samt delägare av Kustvillan. De hänger ihop på så sätt att Paralox tillverkar väggblock som Kustvillan är återförsäljare av.

I november fick företagen ett Passivhus certifikat vilket nu möjliggör deras ökade satsning på klimatsmarta hus.

– Vår främsta fördel är patenterade bygglösningen med "klickväggar" som gör att husen inte släpper ut energi på samma sätt som vanliga hus, säger Peter Stenquist och fortsätter:

– Men certifikatet betyder mycket för oss som företag.

Läs också: Thomas bygger nytt hus – med koskit i väggarna

Dessa "klickväggar" är mindre byggblock som sätts ihop på ett liknande sätt som klickgolv, och som inte får några skarvar där energi kan smita ut. I Sundsvallstrakten handlar det mest om att hålla husen varma under vintern och sparar då både på kostnad och på miljön.

– Även om man inte har någon byggteknisk kunskap, så känner mar direkt hur varmt huset är, redan under byggtiden då endast en liten värmefläkt håller huset varmt och skönt, säger Andreas Anderstam och fortsätter:

– När man flyttar in märker man hur lite energi det går åt till uppvärmning av huset. 

Läs också: Byggde nytt i stället för att renovera – se släktgården som blev ett drömhus

Valet att rikta in sig mot miljösmarta bygglösningar och hus har inte varit svårt.

– Det känns självklart, det känns bara dumt att inte ta den vägen, säger Peter och fortsätter:

– För allt för många i den här branschen handlar allt alltid om kronorna, utan tanke på framtiden eller bästa lösningarna.

De har tidigare märkt att allt fler kunder blir mer medvetna om miljön och tar in det i sina beräkningar när man ska bygga hus.

– Marknaden är redo för miljösmarta hus, kunderna har bättre koll. Tidigare har de bara efterfrågat snygga hus, nu finns en helt annan medvetenhet, säger Andreas.

Mer läsning

Annons