Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Botniabanan för dyr för Green Cargo

Botniabanan skulle föra över gods från lastbil till tåg.

Men det nya signalsystemet på Botniabanan gör att det statliga godsföretaget Green Cargo tänker fortsätta att köra sitt gods på stambanan.

– Det här är väldigt allvarligt, anser landshövding Bo Källstrand.

Kritiken mot byggandet av Botniabanan var omfattande innan beslutet togs, men ett huvudargument för den nya järnvägen var att man därigenom skulle kunna flytta över en stor del av godstransporterna till järnväg. Något som också skulle stärka konkurrenskraften för företagen i norr.

– Ja, vi skulle slippa mycket av långtradartrafiken. Nu riskerar vi att gå miste om dessa fördelar som Botniabanan skulle ge, säger Bo Källstrand.

Han säger att länsstyrelsen nu kommer att kontakta Trafikverket och de aktuella tågbolagen.

– Det här måste lösas på något sätt, betonar han.

Men tågbolagen och Trafikverket har redan diskuterat frågan i flera år.

Botniabanan och Ådalsbanan har nämligen ett nytt signalsystem som kallas ERTMS, medan svenska lok är anpassade för det gamla ATC-systemet.

Att Trafikverket inför ERTMS på sträckan Sundsvall–Umeå beror på ett EU-direktiv som vill underlätta trafik över gränserna.

– Vi följer EU-lagstiftningen. Det här signalsystemet tillåter också hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen på banan, säger Sven-Håkan Nilsson, ansvarig för ERTMS vid Trafikverket.

SJ arbetar, enligt uppgift, på att införa det nya systemet i de lok som ska trafikera sträckan upp till Umeå och Norrtåg har beställt nya tåg med ERTMS-systemet.

Men på Green Cargo, som har 248 ellok och 110 stora diesellok, är man i dag inte beredd att göra någon omfattande investering i den utrustning som krävs.

– Nej, och det av två skäl. Dels blir det väldigt dyrt, för vår del handlar det om minst en halv miljard kronor. Dels har det visat sig att signalsystemet inte alls fungerar perfekt. Där måste man först säkerställa driften av systemet, säger Pelle Andersson, chef för infrastrukturfrågor inom Green Cargo.

Bolaget tänker i huvudsak fortsätta att köra sitt gods på stambanan.

– Men vi har en del kunder i Örnsköldsviksområdet, så därför ska vi utrusta fyra av våra lok med den nya utrustningen för att kunna serva dessa kunder. Men gods från Umeå och norrut kommer att ta stambanan, säger Pelle Andersson.

En uppgift som förvånar Sven-Håkan Nilsson på Trafikverket.

– Jaså, jag trodde att Green Cargo planerade att utrusta hela sin flotta med hjälp av EU-bidrag. I framtiden kommer dessutom nya sträckor att utrustas med det här signalsystemet, det gäller Norrbottniabanan och Södra stambanan, även om båda ligger några år fram i tiden, säger han.

Pelle Andersson anser dock att EU-bidragen inte räcker.

– Nej, det går ändå inte att räkna hem investeringen. I Citytunneln i Malmö som nu invigdes valde man dessutom det gamla ATC-systemet.

Han anser att kostnaderna vältras över på tågbolagen och hade helst sett att Botniabanan fått både det gamla och det nya signalsystemet. Men Trafikverket ansåg att det blev för dyrt.

Peder Wadman, vd för Tågoperatörerna, säger att ingen av godsoperatörerna är villig att investera i det nya systemet i dag.

– Nej, det vore att köpa grisen i säcken. Först måste man veta att systemet fungerar klockrent. Sedan är systemet rätt dyrt också.