Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bra att kommunen lyssnar på kritiken – men trovärdigheten kan ifrågasättas

Annons

Replik på "Nytt förslag om gamla E4 – alla filerna kan bli kvar", ST 10 januari.

För några veckor sedan sade Anders Hedenius, stadsbyggnadsnämndens ordförande, ”att majoriteten i nämnden är för den principutformning som innebär att det skall vara ett körfält i vardera riktningen på delar av sträckan. Där kommer vi inte att ändra oss.” I ST den 10 januari säger han plötsligt ”att majoriteten har ändrat sig och vill utreda frågan ytterligare och att förslaget skall kompletteras med ytterligare två förslag. Ett av dessa är att låta väg 562 se ut som den gör nu”.

Det hedrar faktiskt Anders Hedenius att han nu är beredd att lyssna något mer på den kritik som framförts av Sundsvallsborna och Motormännen. Samtidigt måste man väl fråga sig hur trovärdig majoriteten i stadsbyggnadsnämnden är. Ett argument för borttagandet av två körfält har varit ”att skall staden kunna växa så krävs det en avsmalning av barriären och då försvinner två körfält”. Här önskar man verkligen ett svar på hur mycket mer staden kan växa när två körfält om cirka 25 meter skulle tas bort.

På den protestlista som finns är det just nu nästan 5 000 personer som vill behålla vägen med fyra körfält. Det är absolut för tidigt att tro att man kommer att lyssna helt på oss men det är i alla fall ett framsteg att det kommer fram nya förslag. Och vi jobbar vidare mot målet på 10 000 namn.

Försäljningen av bilar i Sverige nådde ett rekordår under 2015 med totalt 345 000 bilar. I Sundsvalls kommun finns det ca 54 000 registrerade fordon vilket innebär nästan 600 fordon per 1 000 invånare. Och cirka 22 000 av dessa fordon skall dagligen passera gamla E4.

Hur många cyklister det finns i kommunen kan inte Cykelfrämjandet svara på men mätningar som Motormännen har utfört gällande hjälmanvändning tyder på ett genomsnitt på högst 300 per dag under tiden maj–september. Detta bekräftas också av den mätning som görs på Sjögatan vilken visar cirka 70 cyklister per dag under 2015. Vilken grupp som skall prioriteras när det gäller trafikplanering i kommunen borde vara lätt att förstå.

Avslutningsvis en hälsning till Peder Björk: Ombyggnaden av Stora torget kommer att kosta minst 43 miljoner. De flesta Sundsvallsbor önskar inte detta. Lägg dessa pengar i stället på att kraftigt förbättra kvaliteten på matlådorna till pensionärerna. Du kommer då att få ett betydligt bättre läge vid valet 2018. Skulle du dessutom revidera ditt uttalande om kostnadsbesparingar av kokt potatis i nämnda låda kan du nästan bli återvald 2018.

Läs fler insändare här:

Claes Håkan Sjölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel