Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brandmän kritiska till Vägverkets vinterunderhåll

Thomas Johansson har arbetat som brandman i över 20 år. Han menar att underhållet av vägarna vintertid har försämrats rejält de senaste åren och att det försvårar räddningstjänstens arbete. Både han och skyddsombudet Stefan Strandlund riktar skarp kritik mot Vägverket.

Annons

På brandstationen i Söråker arbetar 20 personer som deltidsbrandmän.

Personalen upplever att det ofta är svårt att ta sig ut till olyckplatser under vinterhalvåret, menar Thomas Johansson. Ofta blir vägarna mycket spåriga och eftersom räddningstjänstens fordon är större än vanliga bilar blir det ofta svårt för dem att styra fordonet rätt i spåren.

Flera av vägarna i Söråker och speciellt vägen mot E4 har ofta djupa spår. Enligt Thomas och kollegan Stefan Strandlund, som är skyddsombud, är det inte själva snöröjningen av vägarna som är det stora problemet. Det är spårbildningen som ställer till det för dem.

– Det hyvlas inte trots flera påringningar, säger Stefan Strandlund.

Sandningen av vägarna är också eftersatt. De båda brandmännen minns speciellt trafikolyckan på E4 vid Birsta i oktober i år då flera bilar var inblandade och det var mycket halt på platsen.

Thomas och Stefan säger att allt fungerade när det gällde ambulanser, bilbärgning, polis och räddningstjänst. Allt, utom vägverkets arbete, som de är mycket kritiska till. Platsen borde ha sandats efter olyckan.

– Sandbilarna kom aldrig ut. Vi fick stänga av vägbanan eftersom vi bedömde att det var för stor risk för vår personal, berättar Thomas.

Han menar att det eftersatta vinterunderhållet kan leda till fler olyckor i framtiden.

Åke Lundström som jobbar som inre befäl i Sundsvall håller med sin kollegor.

Visst märker vi av försämringen, och när det gäller de ökade olycksriskerna stämmer det ju dåligt överens med Vägverkets nollvision, säger han.

Åke Lundström vänder sig främst mot att det tar för lång tid innan snöröjningen kommer igång.

Det är bara att se till fredagens olycka där en ambulans var inblandad. När det är halt och spårigt är det lätt att få sladd. Inte minst när man som förare inte kan följa den vanliga trafikrytmen utan måste göra många omkörningar, säger han.

Samtidigt har han en viss förståelse för att väghållarnas budgetar inte räcker till.

Men då är det viktigt att radion utnyttjas mer, och att man bryter sändningar och går ut med trafikvarningar, säger han.

Och bortsett från den ökade olycksrisken anser Thomas Johansson och Stefan Strandlund att vägförhållandena påverkar arbetet de utför på ett oacceptabelt sätt.

– Vi vill gärna komma fram så att vi kan göra en insats. Det är en viktig del i samhället att det fungerar och att vi kommer fram i tid, säger Thomas Johansson.