Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussar har inte företräde på en 60-väg – jag har flera gånger tvingats tvärnita

Annons

Öppet brev till Din Tur.

Kan ni vänligen tala om för era busschaufförer att de måste följa tredje kapitlet, paragraf 45 i trafikförordningen, som lyder: "Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna. Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår".

Alltså, det gäller på vägar där det är max 50 kilometer i timmen, och bussföraren ska vara särskilt försiktig.

Nu är det många sträckor runt om vår vackra stad som fått nya hastigheter de senaste åren. Bland annat så har man infört 60 kilometer i timmen på en del sträckor, till exempel i Kvissleby/Njurunda.

Varje dag så svänger bussförare bara ut på dessa sträckor och börjar indikera när de svänger. De har INTE företräde och bör därför vänta på lämplig lucka att svänga ut på. Vet inte hur många gånger som jag blivit utträngd, fått tvärnita eller blivit tutad på av en arg bussförare.

Gäller inte dessa lagar era bussförare?

Dags att skaffa en kamera i bilen när det händer en olycka, för det är inte en fråga OM utan NÄR. Störst går inte alltid först i trafiken.

Rädd för bussar

SVAR DIREKT:

Inledningsvis så vill vi tacka för att du som trafikant uppmärksammar viktiga trafiksäkerhetsfrågor. Att följa lagar och regler men också visa hänsyn i trafiken ser vi som självklarheter och samtidigt en viktig yrkesheder bland professionella yrkesförare.

Vi tar frågan på största allvar och särskilt allvarligt att du beskriver dig som rädd för bussar - så ska det inte vara.

Kollektivtrafiken är en viktig service där ökad tillgänglighet och trafiksäkerhet är viktiga faktorer.

Vi kommer fördjupa vår interna dialog, uppföljning och fokusera på sträckor där hastigheter nyligen förändrats och där hänsyn och hjälpsamhet i trafiken kan bli särskilt viktiga.

Avslutningsvis så vill vi gärna ge en uppmaning till dig och andra trafikanter att rapportera händelser till Din Tur, gärna med klockslag och linjer – på så vis kan vi också följa upp med enskilda förare och på konkreta händelser.

Hans Fälldin, Din Tur

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel