Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Busskaoset – många resenärer kommer inte att få ersättningar

Din tur kan komma undan att betala ut ersättningar till resenärer enligt resegarantin.
– Vi kommer precis som vanligt pröva varje ersättningsärende enskilt, säger Hans Fälldin, administrativ chef Din tur.

Annons

Liverapport: Stora störningar i busstrafiken – följ läget här

Busskaoset fortsätter "Det kommer att ta minst 47 timmar till"

Din tur ska betala ut ersättningar vid förseningar på grund av fordonshaverier.

"Vid fordonshaveri erbjuder trafikföretaget ersättningsfordon så snart det är praktiskt möjligt" står det på Din turs hemsida för resegarantin under rubriken "Vi tar vårt ansvar vid bl a följande händelser".

Men det finns även en paragraf om "Force Majeure" – omständigheter som inte Din tur eller Nobina kan råda över.

Hur Din tur kommer hantera frågan är inte klart än.

"Ersättningsbussar är på väg till Sundsvall från övriga landet"

– Vi kommer som vanligt pröva varje enskilt fall. Men nu försöker vi lösa situationen just nu, säger Hans Fälldin.

Enligt honom har de inte heller hunnit titta på vad avtalet med Nobina säger om vem som kan komma att få stå för kostnaderna.

– Vi har ett inplanerat möte sen tidigare i veckan, då kommer vi att titta på vad avtalet säger. Men det är inget vi fokuserar på i dag, säger Hans Fälldin.

– Vi gör vad vi kan med den trafik som finns, i de brister som uppstår kan jag bara hänvisa till att vi drabbats av en allvarlig teknisk störning, säger Hans Fälldin.

Krav på ersättning enligt resegarantin ska anmälas till Din tur senast 14 dagar efter händelsen.