Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bygden lycklig över nya järnvägsporten i Ede

Nu kan inte järnvägspassagen i Ede kallas nålsögat längre.
– Den blev ännu snyggare än vad vi tänkt oss, och alla säger att de tycker att den är fin, säger Erik Lemón, som bor i närheten.

Annons

Den gamla passagen, "Nålsögat", var precis 2,22 meter bred där den var som smalast.

– Hade man en ny bil vågade man inte köra igenom, och på vintern var det rent av livsfarligt, säger Erik Lemón.

Tidigare kunde man knappt köra igenom utan att repa lacken på bilen, och både traktorer och släpvagnar har fastnat där minns de som bor i trakten.

– Jag tycker att Trafikverket gjort ett jättebra jobb, de har verkligen kämpat för oss här, säger Erik Lemón.

– Det kan vara en av de största ekonomiska satsningarna i Ånge kommun under det gångna året, säger Hasse Hansson, som bor i Västerede.

Läs mer: Snart är nålsögat ett minne blott

Men riktigt klara med arbetet kring vägporten är man inte från Trafikverkets sida.

– Vi ska asfaltera där så fort tjälen går ur marken, och så är det ett räcke som ska upp på ena sidan, säger Örjan Sjölund, som varit ansvarig för projektet.

Att järnvägsbron gjordes i ordning var ett av de boendes krav, när de obevakade järnvägsöverfarterna som finns i området skulle tas bort, och hastigheterna på järnvägen skulle höjas.

– De var livsfarliga, jag minns en pojke som blev påkörd av tåget och miste benet vid en obevakad överfart, säger Hasse Hansson.

Läs mer: Ersätts med järnvägsbro

Det absolut bästa med den nya passagen tycker de boende är att räddningstjänsten nu kan ta sig genom.

– Förut har ambulanser och brandbilar fastnat här, och varit tvungna att ta en annan väg. Nu kan de komma förbi, säger Hasse Hansson.

Men helt problemfritt är det inte än för räddningstjänsten när den ska på utryckning i området.

– Jag har sett ambulanser och brandbilar som varit på väg till andra sidan spåren, men kört runt sjön i stället. Jag tror inte att deras gps:er är uppdaterade, så de vet inte hur fin passagen är nu, säger Erik Lemón.