Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Byråkrati i vägen för barnens lek

Annons

Nu måste ansvariga på allvar prioritera. Människorna i kommunen eller utsidan, torget för att ta ett exempel.

Sparkrav och vikariestopp. Fantastiska pedagoger går på knäna.

Pengar läggs på surfplattor till förskolorna samtidigt som Drakfastigheter tar bort stora delar av barnens lekmiljöer.

Givetvis ska barnen vistas i en säker miljö men det handlar inte om kojor i träd utan stockar och stenar. Det är träbåtar, väl nedgräva i marken och trähästar som föräldrar snickrat, detta efter önskemål från pedagoger som genom kommunens försorg fått utbildning i hur man tillvaratar material av olika slag. Var finns kommunikationen?

I Skolverkets vägledning till förskolorna påtalas vikten av att skapa en stimulerande miljö med god tillgång till varierat och formbart material för skapande och utforskade då detta gynnar barnets fantasi och kreativitet. Att motsatsen, en understimulerad miljö kan hämma barnets utveckling.

Det finns förskolor där barnen tillbringar stora delar av dagen i naturen. På Sundsvalls kommuns hemsida beskrivs pedagogiken och arbetssättet för Bällsta förskola i Matfors:

"På vår förskola arbetar vi utifrån ett naturpedagogiskt synsätt. Vår strävan är att få uterummet till ett lärorum." Vidare står "Vi vet av erfarenhet att ett naturpedagogiskt arbetssätt leder till färre konflikter, främjande av nyfikenhet och kreativitet. Dessutom bidrar det till bättre hälsa för barnen i ett livslångt perspektiv."

Barn växer genom att utmana sin omgivning. Studier som gjorts visar att konstruerade lekställningar i stället kan ge en falsk trygghet. Hur kan stenarna på förskolegården utgöra en större risk än de på skogsutflykten?

Vi vädjar till Drakfastigheter att i en dialog med förskolorna se hur säkerheten ska kunna uppfyllas och hur underhållet av hemmabyggen ska skötas. Ta hjälp av de studier som gjorts om förskolans utemiljö. Byråkratin får inte hindra barnen att leka och utforska sin omgivning. Den får inte hindra dem att leva.

Linda Bylund & Jörgen Ljunglöv

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel