Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Citypost når världen

Citypost har funnits i 13 år - ändå är det få som vet om att verksamheten har expanderat.

Många tror att företaget bara skickar post inom Sundsvall:

– De blir lika förvånad varje gång jag säger att spridningsområdet är över hela världen, säger ägaren Joakim Engdahl.

Annons

För två år sedan köpte 30-årige Joakim Engdahl företaget. Därmed blir han den tredje som har ägt City Post sedan start.

– När chansen kom tog jag den direkt. Jag har alltid velat driva eget och jag har många idéer om hur jag vill utveckla verksamheten, säger han.

Företaget grundades med syftet att Sundsvallsborna skulle kunna skicka billig post inom kommunen, men i dag är det främst företagare som använder Cityposts tjänster.

– Som privatperson kan du fortfarande köpa frimärken och lägga brev i våra lådor, men våra främsta kunder är företagare, säger Joakim Engdahl.

Enligt honom tycker många företag som köper deras tjänster att det är bekvämt, eftersom Citypost kan ta hand om allt från hämtning av brev till frankering.

– Företagen kan välja att lägga posten i någon av våra lådor eller att mejla in materialet till oss och vi sköter allt från kuvertering, frankering till utskick. Det blir effektivare och smidigare för företagen och det både sparar tid och pengar, säger han.

Citypost har också ett antal postboxar och erbjuder den tjänsten till företag i kommunen.

I dagsläget arbetar Joakim Engdahl ensam i verksamheten men har planer på att anställa fler.

– Jag har haft företaget i två år och det rullar på för mig, men än är omsättningen för liten för att det ska vara lönsamt att anställa fler, säger han och fortsätter:

– Just nu håller jag på att förhandla om att köpa upp ett till företag inom liknande bransch. Lyckas jag med den affären, då måste jag anställa en till.