Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Cupido i klackskor på Drottningholm

En dansant Cupido i klackskor av silver och en sjömansbalett fullspäckad av virtuosa piruetter. Kungliga baletten är redo att inta Drottningholmsteatern med två historiska baletter.


Med nypremiärerna av den "Den fångne Cupido" och "Fiskarena" fortsätter Kungliga baletten en 50-årig tradition. Så länge har man nämligen framfört 1600- och 1700-talsbaletter på Drottningholms slottsteater.

- Vi upplever en stolthet över den här traditionen, att vi kan dansa baletter från fyra århundraden, säger balettchefen Madeleine Onne. De här danserna är rätt unika, det är inte många i världen som kan göra dem.

Men trots att "Den fånge Cupido" gör avstamp i barockdansen och "Fiskarena", eller "Skärgårdsflickan" som den också kallas, tar sin utgångspunkt i danslegenden Antoine Bournonvilles 1700-talsoriginal är de båda föreställningarna av något nyare datum. Baletten om hur gudarna Cupido och Diana hamnar i bråk om huruvida kärleken är fysisk eller stammar från hjärtat gjordes av koreografen Mary Skeaping 1956 med anledning av drottning Elisabeths statsbesök i Sverige.

Då var det Ellen Rasch som dansade rollen som Diana. Hon minns arbetet med "Den fångne Cupido" som intensivt och svårt. Dansarna hade aldrig tidigare arbetat med den speciella teknik som utmärkte 1600-talsdansen.

- Det var små detaljer och mycket jobbigt för fötterna. Man stärkte dem. Det gjorde nytta för "Svansjön" och allt det där, säger den numera pensionerade balettdansösen.

I dag är det Karin Forslind som gestaltar Diana på scenen. Rollen som Cupido har axlats av Johannes Öhman, som också han har fått kämpa med den fysiskt krävande tekniken - i silverfärgade klackskor.

- Men det är kul - det är något som har funnits väldigt länge och det känns viktigt att vi gör det här, säger han.

"Fiskarena" är ett samarbete mellan Mary Skeaping och Ivo Cramér från början av 1970-talet. I historien om den unga flickan som ska giftas bort mot sin vilja blandas pantomim med spektakulära piruetter, här utförda av Jan-Erik Wikström. Den 31 augusti har de båda föreställningarna officiell nypremiär på Drottningholms slottsteater. Men redan på lördag ger Kungliga baletten en gratisföreställning av "Fiskarena" i Vitabergsparken i Stockholm. (PM)