Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dags att ompröva våra prioriteringar gällande trafiken

Replik på "Bra busshållplatser ökar bussresandet", ST 7 januari.

Först några kommentarer till Björn Abelssons två insändare som publicerades i ST 15 december respektive 7 januari. Björn Abelsson bör ha noterat att jag skriver insändare som privatperson och inte för Motormännens räkning. Du påstår bland annat att jag har sagt att nya E4 byggdes för genomfartstrafik men läser du korrekt står det faktiskt nya bron. När det gäller ombyggnaden av gamla vägen 562 från Njurunda anser du att det är en rimlig åtgärd att anpassa vägen till sin nya trafikuppgift och att detta förenklar för bilisterna, eftersom det blir tydligare hur man skall köra. Alltså innebär detta att den gamla E4 under alla år inte haft den rätta trafikuppgiften och varit otydlig för bilisterna.

Läs också: Biltrafiken har fått det bättre genom nya E4

Och tänk att Björn Abelsson anser att biltrafiken prioriteras och att det inte kan fortsätta på detta vis eftersom 40 procent av alla bilresor i kommunen är kortare än fem kilometer och att Sundsvallsborna hör till landets fetaste och mest utsatta för hjärt- och sjukdomar. Många borde reagera kraftigt på ett sådant påstående och kräva att få ta del av den statistik som visar detta.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Att försvara de nya timglasbusshållplatserna gör Björn Abelsson med alla medel, även de helt felaktiga. Nu har vi nämligen enligt honom fått bättre busshållplatser som ger kortare restider, mindre utsläpp från bussarna och ökad andel bussresenärer. Det vore även här av intresse att ta del av statistik som visar kortare restider och fler resenärer. Och att det största problemet med luftföroreningar i Sundsvall är de partiklar som rivs upp av dubbdäcken. Som tidigare påpekats är detta helt felaktigt eftersom dessa partiklar, som kallas PM10, inte kan tränga in i blodomloppet. De farliga partiklarna benämns PM2,5.

Läs också: Dåligt byggda hållplatser och usel snöröjning – Sundsvalls kommun måste älska avgaser

Sundsvall Kommuns prioriteringar när det gäller trafiken i centrum är: cykel och gående, kollektivtrafik och bilism. Utvecklingen av cyklingen i Sverige har enligt Trafikanalys (2015-06-30) sedan mitten av 1990-talet minskat från 2,8 miljoner cykelresor till 1,9 miljoner. Eftersom befolkningen samtidigt har ökat med 8 procent har alltså antalet cykelresor per invånare minskat med hela 38 procent. Kollektivtrafiken har enligt uppgifter i förra veckan minskat i länet (förhoppningsvis inte i Sundsvall) samtidigt som försäljningen av nya fordon under 2016 slog nytt rekord med 370 000 stycken.

Läs också: Går inte med på att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras

De båda cykelbarometrarna visar också att antalet cyklister per dag har minskat under 2016 från 169 till 161, trots nya och flera cykelleder samt en riktig cykelsommar. Det bör alltså finnas en klar anledning till att ompröva prioriteringarna.

Claes Håkan Sjölund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel