Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dags att uppvärdera sömnen

Björn Hedensjö: En perfekt natt – varför du sover och hur du gör det bättre
Volante

Hjärnan är aldrig stilla. Den är alltid uppmärksam på potentiellt farliga eller gynnsamma förhållanden. Inte heller i sömnen är du bortkopplad, även när den är djup kan du lätt väckas. Man brukar dela in sömnen i djupsömn, lättare sömn och drömsömn. Det är bara i djupsömnen (NREM-3) - som varar runt en halvtimme - som den sovande är rejält svårväckt.

Några behöver mer sömn än andra. Det beror på att vi representerar olika sömnbeteenden och att dessa har behövts när vi utvecklats som art. Det är sålunda lika medfött att vara en sen eller en tidig typ som det är att vara blond eller brunett. Sena kronotyper är vanligare än tidiga, men vårt samhällssystem gynnar bara den ena typen.

Om hur vi rustar oss för att sova bättre, prestera bättre och på köpet få bättre relationer, skriver Björn Hedensjö i "En perfekt natt – varför du sover och hur du gör det bättre". Hedensjö, journalist som sadlat om till psykologi, menar att sömnen är så avgörande för vårt välbefinnande att den chef som, likt Margaret Thatcher, påstår att sömn är för mesar, borde dras inför Europadomstolen för diskriminering av biologiska egenskaper.

När sömnen uppmärksammas i media beror det nästan uteslutande på att så många lider av sömnbrist. Vi sover i snitt en och en halv timme mindre än för ett sekel sedan. Sömnforskningens senaste rön redovisar att 10-15 procent av alla vuxna i Sverige lider av insomningssvårigheter och/ eller avbruten sömn. Vi lever som vi sover, och sover som vi lever och när sömnen görs till en fiende drabbas vi av sjukdomar som diabetes, depression, hjärt-kärlsjukdomar, vanliga cancerformer, trafikolyckor, ökat våld och misstag inom sjukvården. Hedensjö reder ut begrepp som lokal sömn, social jetlag och power nap. Han förklarar varför tonåringar vänder på dygnsrytmen och han lugnar småbarnsföräldrar; deras oroliga sömn är biologiskt funktionell! 

Vår civilisation ignorerar sömnen: hemma, i skolan, på arbetet. Det är förvånande att vi inte är mer medvetna om dess betydelse. Många av världens viktigaste filosofiska och naturvetenskapliga upptäckter har kommit till efter en god natts sömn och drömmar. För att nämna några exempel - datorn, penicillinet, Edisons uppfinningar (även om just han menade att sömnen var slöseri med tid) och atomens klyvning. Sömnen är alltså till för att först och främst reparera hjärncellerna,, medan kroppen kan återhämta sig när du läser en bok i hängmattan.

Det fåtal kortsovare - där chefer verkar vara överrepresenterade - som påstår att det räcker med 4-5 timmars sömn lider inte sällan av kronisk sömnbrist, som observationer i labb visat. Då blir det också problem när dessa bestämmer över medarbetare och beslutsfattande. Hedensjö myntar begreppet sömnmachismo. Att komma till rätta med sömnproblem behöver inte vara svårt, men då måste vi först och främst återupprätta sömnens betydelse, något som Hedensjö lyckas alldeles utmärkt med.