Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flög hem cessna från USA

/
  • Äntligen är planet hemma. Efter en resa som tog 8 dagar med över 50 timmars flygtid.
  • Planet är från 1968 och inredningen i fint skick. Den påminner mycket om en bilar från den tiden.
  • Ansökan om bygglov är inskickad. Hangaren måste byggas ut för att cessnan ska få plats.
  • Modellen C177 är lite speciell. Den har inga stag från vingarna och bakdelen ser inte riktigt ut som en traditionell cessna.
  • Knut och Rigmor Hoffman tar gärna en tur med triken runt Siljan. Bara vädret är fint nog.
  • En vacker flygplansinredning i kalasskick.
  • Cessnan pryder verkligen uppfarten hos familjen Hoffman i Siljan airpark.
  • En mäktig vy när Grönland blir synligt.
  • Från hotellfönstrret i Kulusuk på Grönland fick Knut syn på ett hundspann.
  • Så här ser Maine ut från luften
  • Vatten och vildmark. Norra Kanada passerar man innan det bär av österut mot Grönland.
  • På ett litet flygfält i West Helena startar hemfärden med det nyinköpta planet.

Många drömmer om ett eget litet flygplan. Knut Hoffman gjorde drömmen sann och köpte sig ett i USA.
Nu efter nästan 1 000 mils flygning är planet hemma i Siljansnäs.

Annons

Det blåser kalla byiga vindar och sommarvärmen känns långt borta hos Knut och Rigmor Hoffman i Siljan airpark.

En by för flygentusiaster där husen ligger i direkt anslutning till landningsbanan och har hangarer i stället för garage. Förövrigt är det även Leksands nyaste by.

– Det här är vårt fritidsboende. Vi bor egentligen i centrala Göteborg men tillbringar nästan hela sommaren här, säger Rigmor Hoffman.

För den flygintresserade är det naturligtvis ett paradis när hela kvarteret har samma hobby. För Knuts del har det mest varit fråga om skärmflyg och på senare år trike.

I den sitter man helt öppet under en stor vinge med en motor bakom ryggen. Inget man flyger några långa turer med och vackert väder är absolut att föredra.

Drömmen om ett riktigt plan har funnits ett tag. Det blev mer konkret när han pratade med en kompis som är pilot och ställde frågan:

– Om jag köper ett flygplan flyger du det åt mig så jag och Rigmor slipper åka bil mellan Göteborg och Leksand?

"Javisst!" blev svaret.

Sedan rullade det på, en tjusig Cessna 177 från 1968 hittades på nätet. Den verkade otroligt fin, men fanns i Arkansas USA.

Det blev en semestertripp dit och den var om möjligt ännu finare i verkligheten än på bilderna. Köpet blev ett faktum.

– Det är första planet av den modellen och den har serienummer 1. Det är bara en ägare på den före mig, säger Knut med ett leende på läpparna.

Från början var planet ett demonstrationsplan från cessnafabriken.

Hemtransporten började planeras redan förra året av piloten och det krävdes lite funderande för att flyga en liten maskin så långt. Man måste bland annat ha reservbränsle om dåligt väder gör att rutten måste läggas om.

Resan gick från West Helena, ett litet flygfält i Arkansas, till First Flight airport. En historisk plasts i flygarkretsar, det var här som bröderna Wright gjorde sina första provflygningar. Sedan följde man den amerikanska ostkusten, sniffade lite på New York innan de fortsatte till Kanada.

– Att flyga in över Manhattan och få se Central park från luften var helt fantastiskt. Så mäktigt! berättar Knut.

Från Canada bar det av till Grönland och därefter Island. Längsta etappen var mellan Island och målet i Dalarna, den tog nästan 9 timmar.

Resan gick bra utan några problem men de fick lite isbildning på vingar och propeller mellan Kanada och Grönland.

– Det var så fruktansvärt vackert att flyga över Grönland, eller rättare sagt runt Grönland. Vi följde kusten och såg isberg, fjordar och det var ljust dygnet runt.

Hela resan tog åtta dagar, då var det en flygfri vilodag på Grönland eftersom flygplatsen var stängd på söndagar. Den totala flygtiden blev 50 timmar och 22 minuter, då hade man avverkat 9788 kilometer.

Hemma i Sverige har släkt och vänner följt resan på datorn, planet var utrustat med en GPS-sändare och skickade sin position var tionde minut. Knut har också lagt upp bilder på Facebook.

– Det har varit spännande att följa resan, säger Rigmor som ser fram emot att få titta på Dalarna från ovan i det nya planet.

Knut Hoffman har inte flygcertifikat och kan i nuläget inte flyga planet själv, men hoppas han kan skaffa ett i framtiden. Det finns gott om piloter som vill ha flygtid så det är inget problem menar han.

– Förr var det väldigt viktig att jag fick flyga själv numer är jag nöjd bara jag får komma upp i luften i ett litet plan, säger nyblivne flygplansägaren.

Nu väntar en 50-timmars-service och sedan blir det flygningar till Norge, Helsingborg och kanske Skottland. Dels som sightseeing men också för att hämta släkt och vänner som ska hälsa på.

Lite hit och dit i Dalarna blir det nog också.

Men framför allt slipper paret sju timmar i bil till sommarstugan, nu får man en timmes flygtur i stället.

Mer läsning