Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Damm från dubbdäck dödar

Annons

Replik på "Kör dubbat utan att skämmas", ST.nu 23 februari.

Claes Håkan Sjölund kör dubbat utan att skämmas, skriver han. Som försvar hänvisar han till en rapport från Svenska Miljöinstitutet (publikation B2197), som han påstår visar att ”dubbdäcken knappast har någon påverkan över huvud taget på folkhälsan”. Jag undrar om Claes Håkan har läst den rapport han hänvisar till. I den står nämligen, på sidan 44, att vägdamm (som nästan enbart kommer från dubbdäckens slitage) bedöms orsaka 218 dödsfall per år i Sverige. Till detta kommer, på sidan 48, att 2 155 personer tvingas till sjukhusvård för kronisk bronkit varje år, på grund av partiklar från dubbdäcken. Dessutom kommer en del av de allra minsta partiklarna, PM2,5, också från dubbdäcken, även om Claes Håkan har rätt i att andra källor är viktigare. Uppenbarligen är hälsoförlusterna på grund av dubbdäckens slitagedamm betydligt större än hälsovinsterna av dubbdäckens trafiksäkerhetseffekt.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Oavsett hur hälsoeffekterna av partiklar beror på hur stora de är, så finns ändå tvingande bestämmelser i EU:s luftdirektiv och de svenska miljökvalitetsnormerna om hur höga halter av PM10 som är tillåtna. Sundsvall har av länsstyrelsen ålagts att vidta åtgärder för att minska halterna av PM10. Minskad användning av dubbdäck är en av få åtgärder som påtagligt kan minska dessa halter. Menar Claes Håkan Sjölund att Sundsvalls kommun ska strunta i länsstyrelsens påbud, miljökvalitetsnormerna och EU-direktiven?

Björn Abelsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel