Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför ska kommunen prioritera gång- och cykelvägar

Replik på "Går inte med på att gång- och cykeltrafiken ska prioriteras", ST 26 november.

Politik handlar om att möta utmaningar, att sätta långsiktiga mål och att ange färdriktning. Politik handlar om att driva framgångsrika förändringar. Världen förändras och därför kan inte politiken stå stilla.

För Plus-kunder: Nu prioriteras cyklister över Sundsvalls bilister

Två forskare, Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson, beskrev i SvD samhällens förändring vad det gäller människors mobilitet. Man konstaterar att många städer i Europa befinner sig mitt i en transportrevolution och att privatbilen börjar förlora positionen som det dominerande transportmedlet i urbana mil­jöer.

Läs också: Det är dags att bryta bilens dominans

Därefter upplyser forskarna att vi på sikt rör oss från att se transportmedel som privat egendom till att se transporter som tjänster som innebär att våra städer kan få chansen att lösa de problem som bilismen orsakar nämligen bilköer, olyckor, luftföroreningar, buller och trängsel. "Använder vi transporttjänster i stället för egna bilar, kan vi bli av med 70 procent av alla fordon i städerna. En sådan transportrevolution ger ett unikt tillfälle att förändra våra städer", skriver dem.

När Sundsvalls kommun fastställer att prioritera hållbart resande snarare än bilar innebär det ett långsiktigt omställningsarbete som kommer att utforma Sundsvall till ett mer hållbar och levande stad.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Omställningens process innebär att i första hand reducera transportbehovet genom att skapa förutsättningar som gör att bilåkande reduceras. I synnerhet de korta resorna på mindre än fem kilometer till centrum som omfattar mer än hälften av kommunens invånare som bor inom Sundsvalls tätort.

Genom en samhällsplanering som utgår från att förtäta och knyta ihop avstånd mellan viktiga samhällsfunktioner samt nyttjande av informationsteknologi som minskar behovet av person- och varutransporter.

Det är också viktigt att arbeta för en övergång till andra transportalternativ som är mer effektiva. E-handel och distributionsföretag kan till exempel ta över delar av de personbilsbaserade inköpsresorna. Kollektiva färdmedel kan ta över delar av personbilsresandet, liksom cykel och elcykel.

Framtidsutmaningen ligger alltså både i att minimera behovet av transporter och att möjliggöra att de transporter som det faktiskt finns behov av kan göras på ett så hållbart sätt som möjligt. Utmaningen handlar om att skapa ett nytt effektivare och mer hållbart transportmönster.

För Plus-kunder: Efter cykelbeskedet – Motormännen går i taket: "Åtminstone konsekvent i tokigheterna"

Bilen är inte tillräckligt energieffektiv, den tar för mycket plats och i takt med ökad trängsel så kommer den inte minst i våra städer att minska i betydelse för att möta tillgänglighetsbehov. Kommunens planer handlar då inte om att inskränka folks valfrihet utan det handlar om att möjliggöra andra alternativ som är effektivare och mer hållbara, med omtanke med de nya generationerna.

Miljöpartiet vill skapa en levande, grön och upplevelserik kommun där människan står i centrum. Sundsvall ska ha ett myllrande stadsliv. Stadens planering ska bidra till spontanitet och liv. För detta behöver vi utveckla en hållbar infrastruktur där människor upplever att det är enkelt att gå, cykla och åka kollektivt.

Tina Hellberg (Mp)

Kommunfullmäktigeledamot

Angel Villaverde (Mp)

Språkrör och kommunfullmäktiges gruppledare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel