Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: 72 minuters väntetid hos Telia – dags att reagera på långa telefonköer som stjäl vår tid

Jag är kund hos Telia sedan många år och har bredband, tv och telefoni hos dem. Jag betalar mina fakturor troget och i rätt tid. En bra kund, med andra ord.

Då kan man ju tycka att de borde ha intresse även av att hjälpa mig när något krånglar, men icke!

Gick in på deras hemsida när tv-utsändningen började krångla fredag 25 oktober. Följde sen hela felsökningsguiden utan att det hjälpte. Då kommer texten upp att de måste få kontakt med mig för att kunna hjälpa mig och att jag ska ringa deras kundtjänst. Vilket jag gjorde.

Jag fick knappa mig genom femtioelva menyer innan jag placerades i deras kö. Då kom beskedet i örat att väntetiden beräknades till 72 minuter. Alltså en hel timme och ytterligare tolv minuter. Vem orkar eller har tid att köa så länge?

Nej, skäms Telia! Det är inte kundservice - det är kundförakt och nonchalans. Det är, på ren svenska, riktigt jävla urdålig service med så långa telefonköer. Jag överväger starkt att byta leverantör av dessa tjänster.

Inte heller kunde jag hitta någonstans där jag kunde rapportera mitt problem och senare bli uppringd när någon tekniker får tid.

Jag är ganska säker på att min digitalbox måste bytas ut eftersom jag har prövat allt annat. Men hur ska jag få en ny box om jag inte kan få kontakt med leverantören?

För skojs skull testade jag att ringa 90 120 en gång till, och låtsades vara intresserad av att bli kund. Där var det, märkligt nog, ingen väntetid alls.

Det börjar snart bli dags att starta en folkfront från oss konsumenters sida mot dessa evighetslånga köer hos myndigheter, företag och institutioner som stjäl vår tid. Ingen borde behöva vänta i telefonkö mer än fem minuter. Allt utöver det är dålig service.

De får väl anställa fler som svarar i telefonerna då! Det har ju funkat förr.

Bredsandsgubben

SVAR DIREKT:

Vi beklagar att det tog tid att komma fram när du ringde vår kundtjänst – vi jobbar hela tiden på att våra kunder som kontaktar vår kundtjänst ska komma fram så fort som möjligt.

Att det tog längre tid för ditt supportärende jämfört med ditt säljärende var nog tillfälligheter – alla ärenden oavsett sälj eller support kan ju vara olika komplicerade och därmed ta olika lång tid.

Vi har under senare tid gjort en del förändringar i vår kundtjänst eftersom vi ser att allt fler kunder väljer att hantera sina ärenden online eller via Mitt Telia, oavsett om det handlar om att beställa tjänster, felanmäla eller få support. Två tredjedelar av våra kundkontakter sker online och cirka 75 procent löser sina ärenden själva med hjälp av våra självhjälpssidor på telia.se.

Vi jobbar för att hela tiden anpassa oss efter våra kunders behov. Vi har därför förstärkt vår kundtjänst under de tider vi ser störst behov av personlig support via telefon och chatt.

För den typen av supportärende för vår tv-tjänst, som du tar upp, finns även möjligheten att kontakta vår kundtjänst via chatt online utöver att ringa. Vår support via sociala medier är också öppen till 21.

Vår målsättning är naturligtvis att de som kontaktar oss ska få hjälp så snabbt som möjligt. Och vi ser att vi kan förbättra våra förutsättningar att se till att våra kunder kommer fram så fort som möjligt när de ringer genom att ha fler medarbetare i vår kundtjänst under de tider då vi har hårdast tryck.

Hoppas du fortsätter att vara vår kund!

Inger Gunterberg, Telia Pressavdelning

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel