Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Alla utsläpp måste ner till noll – även flygets

Under senaste tiden har både insändare och ledare talat om det tragiska i att den regionala flygplatsen Sundsvall–Timrå Airport tappat resenärer.

Efter flera extrema vintrar och somrar kan vi konstatera att klimatförändringarna märks alltmer också i vår region. Flera företag har ställt om sin resepolicy som en del i hållbarhetsarbete. Det är glädjande att företag i regionen vill ta ansvar och bidra i arbetet mot klimathotet.

Ett ökat engagemang för klimatet bland Sundsvallsbor som lett till förändrade resvanor, är något som borde applåderas, inte beklagas.

Majoriteten av de regionala flygplatserna betalas av kommunala skattepengar, också Sundsvall-Timrå Airport. Detta samtidigt som många kommuner, inklusive Sundsvall, säger sig vilja gå före i omställningen till fossilfritt och sätter ambitiösa klimatmål. Det rimmar illa.

Självklart är teknikutveckling för flyget välkommet! Men i en tid då utsläppen behöver minska snabbt, är det viktigt att ha en realistisk syn på teknikens möjligheter. De elflygplan som hittills tagits fram tar sällan mer än en passagerare, stor osäkerhet råder om hur snabbt större plan kan tas fram.

Stora utmaningar finns också när det kommer till att försörja flyget med biobränsle. Många sektorer konkurrerar om resurserna för biodrivmedel. Biobränsle och på lång sikt elflyg är del av att minska flygets utsläpp, men faktum kvarstår. För att nå nollutsläpp måste också antalet flygresor minska.

Klimatpolitiska rådet konstaterade i sin rapport 2019 att mål om noll nettoutsläpp innebär att inom de flesta sektorer måste utsläppen ner till ett faktiskt noll. Det räcker alltså inte med några procents minskning här eller där.

För att åstadkomma långsiktiga spelregler för alla transportsätt krävs att de som släpper ut också betalar för sina utsläpp. Flyget har länge varit ett starkt subventionerade transportsätt, och inte behövt betala trots flygets höga miljöpåverkan per personkilometer. Flygskatten som Miljöpartiet länge jobbat för, var en del i att se till att också flyget betalar för sina utsläpp.

Sveriges övergripande klimatmål är att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045. Ska vi på allvar nå dit och hejda de skenande klimatförändringar vi nu ser, måste politiken sluta ge klimatskadliga subventioner.

Det finns redan ett transportsätt som är flexibelt och med mycket låg klimatpåverkan – tåget. Att fler nu väljer tåget framför flyget av klimatskäl, för barn och ungas framtid, är positivt. Det visar att Sundsvallsbor vill vara del i omställningen, för en fossilfri kommun!

Johanna Simonsson, Miljöpartiet i Sundsvall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel