Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Alternativ S1 för E14-dragningen kommer inte att påverka aktiviteterna runt Södra berget

 
Framtida läget för E14 i Sundsvall
Visa alla artiklar

Redan i samband med Trafikverkets och Sundsvalls kommuns förslag till ”Åtgärdsvalsstudie öst-västliga resor och transporter i Sundsvall” år 2015 lämnade vi ett förslag att bygga en ny sträckning av E14 från Trafikplats Kolsta-Nacksta söder om Södra berget med anslutning till nya E4 vid trafikplats Stockvik. Detta motsvarar i princip det som Trafikverket i dag kallar S1.

Vårt förslag överensstämmer helt med den miljökonsekvensbeskrivning som gjordes 1999-06-10 gällande hela E4-projektet med följande text: ”Utredningen omfattar inte ny E14, men trafikplatsen vid Stockvik skall förberedas för en framtida koppling till ny E14 mellan Stockvik och Nacksta”.

Arbetet med sträckningen S1 kommer att orsaka mycket små störningar under byggtiden och dessutom vara miljövänligt eftersom allt överbyggnadsmaterial kan utvinnas från bergskärningar i väglinjen, vilket innebär få transporter utanför arbetsplatsen.

Andra klara fördelar är:

■ Alla E4-trafikanter söderifrån inklusive de med farligt gods, tar den föreslagna vägen. Det blir också betydligt miljövänligare eftersom körsträckan minskar med cirka 10 km jämfört med att åka över Birsta.

■ Ingen störande genomfartstrafik efter Bergsgatan.

■ Inga bullerskyddsåtgärder är nödvändiga.

Vi är medvetna om att sträckningen S1 innebär störningar i det befintliga rekreationsområdet men påverkar inte de aktiviteter som finns runt Södra berget.

Kostnadsmässigt är S1 betydligt dyrare än de andra förslagen men har klara fördelar bland annat ur miljö- och säkerhetssynpunkt.

Om Trafikverket ej väljer S1 är vår förhoppning att Sundsvalls kommun stödjer vårt förslag och att man gör som år 1992 gällande nya bron. Då förordade länsstyrelsen och dåvarande Vägverket en helt annan lösning (E4 och järnvägen bakom Södra berget) som kommunen inte accepterade utan valde att förorda en bro i stället.

M Sveriges Lokalklubb i Sundsvall (tidigare Motormännen), genom Rune Larsson, ordförande

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel