Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Andelen överbetyg högre än riksgenomsnittet – hur är egentligen läget i Timrås skolor?

Annons

På Timrå kommuns hemsida kan man i ett inlägg 27/9 läsa att det är "Fortsatt höga resultat för Timrås skolor". Det bygger på Skolverkets statistik över meritvärden i årskurs 9. De har ökat från 212,0 till 216,6. Ser man bara till meritvärdet så är citatet begripligt.

I Skolverkets statistik kan man dock hitta mer information – och Lärarförbundets rankning "Bästa Skolkommun" som citerades flitigt i fjol när Timrå klättrat till plats 82 är också intressant.

"Bästa Skolkommun" rankar Sveriges 290 kommuner och om vi tittar på de delar som berör resultat i årskurs 9 och gymnasiet hittar vi följande. (Fjolårets ranking inom parentes):

Total rankning: 164 (82). Meritvärde årskurs 9: 252 (229). Antal godkända i alla ämnen: 226 (84) och fullgjort gymnasium efter tre år: 252 (229).

Var och en kan ju fundera på i vilken riktning resultaten rör sig för Timrå.

Vad gäller Skolverkets statistik så är den omfattande. Vill man få en koppling till kunskapskrav och betygskriterier så kan man titta på nationella prov (NP) och skillnaden mellan betyg på NP och slutbetyg. Andel slutbetyg som är högre än betyget på NP kommer i fortsättningen att kallas överbetyg.

Inför betygsättning anger Skolverket på sin hemsida att "När du sätter betyg ska resultatet på NP särskilt beaktas. Provresultatet har alltså särskild betydelse vid betygssättningen...".

För Timrå gymnasium såg det ut så här vårterminen 2019: Engelska 5 7,9 procent överbetyg vilket kan vara rimligt. För övriga ämnen, det vill säga En 6, Ma 1a, Ma 1b, Ma 2b, Ma 3b, Ma 3c, Sv 1 och Sv 3, så varierar överbetygen mellan 38,8 och 80,0 procent. Det kan ju vara en slump, men tittar man bakåt i tiden på föregående år så ser man att andelen överbetyg ligger högre än riksgenomsnittet för Timrå och att det ökat det sista året.

Är då tendensen samma för betygen i årskurs 9? Statistiken för vårterminen 2019 har inte kommit än och för 2018 saknas den för Timrå, men tittar vi på vårterminen 2017 så är andelen överbetyg för svenska 42,5 procent och för matematik 70,2 procent. Som en liten pikant detalj så är andelen överbetyg för flickor i Ma på Arenaskolan 89,1 procent.

Spelar det då någon roll om andelen överbetyg är hög? Ja flera, men det viktigaste är nog att man när man kommit in på en eftergymnasial utbildning märker att ens kunskaper inte räcker till. Man kommer in men man kanske inte kommer ut. Inte roligt i det läget.

Jag har dock några förslag på vad som kan göras.

Om du är förälder. Ha dialog med skolan och försäkra dig om att ditt barn får kunskaper och inte bara betyg.

Om du ingår i barn- och utbildningsnämnden. Skaffa dig en helhetsbild genom att sätta dig in i hela statistiken och prata med lärare.

Om du är skolledare på olika nivåer. Agera utifrån problem som syns i statistiken och ta inte bara ut det positiva.

Hur blev det så här?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel