Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ansträngd ekonomi i Sundsvalls kommun – finns verkligen behovet av stor logistikpark i Petersvik?

Annons

Sundsvalls kommun kämpar med en ansträngd ekonomi. När jag läser i olika medier om nerdragningar i kommunens kärnverksamhet och stängningar av fungerande skolor, kan jag inte låta bli att fundera över logistikparken och de flera hundra miljoner kronor av skattepengar som Sundsvalls kommun avser att plöja ner i Petersvik.

Finns det verkligen ett behov av en stor logistikpark i Petersvik – och kommer den att ge något tillbaka till Sundsvallsborna för de dryga 800 miljoner skattekronor det minst kommer att kosta?

Knappast. I en intervju i P4 Västernorrland 28 mars 2016 försöker Peder Björk beskriva behovet av logistikparken, med bland annat citat: "...den här affären kommer inte i det korta perspektivet att ge några stora vinster tillbaka till kommunen i pengar räknat, utan den stora vinsten är ju att vi skapar goda förutsättningar för näringslivet i hela regionen och ha bra transportlösningar och där ser vi det som ett samhällsansvar för kommunen att vara med att medverka".

Vidare förklarar Peder Björk att "I det långsiktiga perspektivet ska ju den här investeringen givetvis betala sig själv men i det korta perspektivet så kommer det inte att ge några stora vinster".

På frågan när det kan tänkas bli en vinst eller ett noll resultat åtminstone, ger han beskedet att "Vi pratar om många tiotals år framåt i tiden innan den här investeringen kan komma till en tydlig plus minus när det gäller ekonomin".

Min reflektion är att på bara några år har en del förändrats. Ortvikens pappersbruk har till exempel stängt ner en maskin istället för att utöka med två. Behovet av tidningspapper minskar.

SCA satsar stort i Östrand, Timrå kommun, samt har en ny timmerterminal i Söråker som är nära E4 och Ådalsbanan samt med ett befintligt järnvägsspår från Söråkers hamn.

Schenker växer i Timrå och säkrar för framtiden där. Flogas som 2016 avsåg att utöka verksamheten i Petersvik, flyttar till Ånge.

Vilken "hela region" är det Peder Björk avser att Sundsvalls kommun ska ta samhällsansvar för?

Hur kan man planera en verksamhet med ett plus minus noll-resultat cirka 50 år framåt i tiden?

Har man tagit slutgiltigt investeringsbeslut ?

Är behovet av en logistikpark verkligen så stort att man måste förstöra Petersvik?

Utöka i Tunadal som Trafikverket föreslagit i en utredning – och en god idé är väl att samarbeta med Timrå.

Ewa Eriksson

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel