Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Arlanda behöver inte en fjärde start- och landningsbana

Läste i något mindre framträdande media att Miljöpartiet motsatt sig utbyggnaden av en fjärde bana på Arlanda.

Det här är ingen nyhet som våra riksmedier basunerar ut. De gläds åt varje expansion i området. Till och med utbyggnaden av en flygplats i Sälen kan passera under radarn, när förmögna storstadsmänniskor skippar miljövinsterna för tidsvinsten.

Men åter till Arlanda. Arlanda har idag tre banor och man anser sig behöva en fjärde. Oklart vilka som driver frågan och lyckas få med sig Socialdemokraterna på denna hybrisgrej.

En liten utblick kan vara på sin plats. Atlanta har världens största flygplats – fem banor, 104 miljoner passagerare årligen och 2 496 starter och landningar per dag. Peking, näst störst, har tre banor, Dubai, nummer tre, har två banor.

Europas största flygplats Heathrow har två banor, 76 miljoner personer per år och 1 316 start och landningar per år.

Av världens tio största flygplatser har bara två, Atlanta och O, Hare i Chicago fler än fyra banor.

Arlanda finns inte med bland Europas 20 största flygplatser. Störst i Norden är Kastrup med 27 miljoner passagerare per år och tre banor följts av Gardermoen i Oslo med två banor.

Arlanda har, som sagt, tre banor och någon vill bygga en fjärde där i dessa dagar då flygandet inrikes minskar. Antalet resenärer på Swedavias tio flygplatser i landet har minskat med fyra procent i juli jämfört med samma period förra året, rapporterar DI. Jämfört med juli 2018 minskade utrikesresenärerna med två procent och inrikesresenärerna med hela elva procent.

Arlanda har 595 starter och landningar per dag och de tre banorna har kapacitet för 80 start och landningar i timmen.

En enkel estimering säger att vi flyger från kl 06 på morgonen till 22 på kvällen, det vill säga i 16 timmar, vilket ger en kapacitet på 1 280 start och landningar per dag. Det vill säga, Arlanda har redan idag en överkapacitet på hela det dubbla mot vad man har användning för idag.

Så släpp prestigen. Arlanda kan aldrig bli större än Kastrup. Läget talar för detta.

Börje Alström

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel