Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Attendo svarar: Granskning är bra – men det är viktigt att förmedla korrekt information

Lisa Gemmel skriver i sin krönika om Attendo. Hon kritiserar nattbemanningen, tar upp situationen i Finland och nämner den vinst Attendo gjorde förra året. Låt oss reda ut fakta.

Vi bedriver en bra och trygg verksamhet som uppskattas av de boende och deras anhöriga. På Bantorget som Gemmel nämner i sin text, är åtta av tio boende nöjda eller mycket nöjda med sin omsorg, enligt Socialstyrelsens brukarundersökning.

Bemanningen på våra verksamheter. Attendo bemannar alltid i enlighet med det avtal vi har med kommunerna. I de här fallen, gör Inspektionen för vård och omsorg (IVO) en annan bedömning på den avtalade bemanningen och vi för dialog med berörda parter om hur vi gemensamt ska tillmötesgå de krav som IVO ställer.

Finland. Inga boenden i Finland har stängts, däremot har ansvaret för två nyöppnade verksamheter tillfälligt övertagits av kommunerna efter att brister uppkommit strax efter uppstart. Attendo samarbetar fullt ut för att kunna återta driften av dessa när bristerna rättats till. Attendo har fått 13 anmärkningar på samtliga verksamheter i Finland de senaste tre åren (av totalt cirka 400). Det motsvarar 0,9 anmärkningar per 1000 brukare. Snittet för Finland är 2,2 anmärkningar per 1000 brukare.

När det gäller dödsfallen i Finland insinuerar artikelförfattaren att dödsfallen är Attendos fel. Det är allvarliga anklagelser. Det finns ingen kritik eller misstanke om att personer har gått bort i vår verksamhet kopplat till omsorgsuppdraget. Vår verksamhet handlar om att hantera personer i livets slutskede och det är en media-vinkel som är djupt missledande. Detta har också dementerats av de finska myndigheterna.

Vinsten. Det stämmer att Attendos vinst förra året var 321 miljoner kronor. Hade Lisa Gemmel bemödat sig att titta närmare på den siffran hade hon också sett att marginalen förra året låg på tre procent och av vinsten återinvesteras 70 procent i verksamheten -  i nya arbetssätt, i kvalitet, i moderna hjälpmedel, i fler äldreboendeplatser och i fler medarbetare. 

Granskning är bra och är medias roll. En annan uppgift media har är att förmedla korrekt information. Jag stannar där...

Makan Afshinnejad, presschef Attendo

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel