Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bättre rusta E14 och sätta upp mitträcke än sänka hastigheten till 80

Apropå planeringen för tidigarelagd nedsatt hastighet på E14 mellan Näset och Sundsvall.

Det känns bra att kommunalrådet Sten-Ove Danielsson reagerar med skärpa i denna för bland andra Ångebor viktiga angelägenhet. Vi får hoppas att man kan komma fram till något för att leverera vettiga argument som kan bädda för en avvaktande och till framtiden vilande åtgärd från Trafikverkets sida.

För övrigt vore det mycket intressant att veta mera om i vad mån hastigheten bevisligen påverkat de allvarliga olyckornas förlopp på här aktuella avsnitt. Och om till exempel utfallet från E14 ingår som statistik i ett större paket som gäller hela länet och som samlas ihop med vägavsnitt på andra håll, som är betydligt mer olycksdrabbade. Vad jag menar och spekulerar i är om att en väg som till exempel E4 eller annan väg i länet är extra olycksdrabbad och påverkar stort i en dålig och oroande prognos borde det utfallet inte rimligen sättas ihop med och belasta eller påverka bedömning av andra vägar, till exempel E14.

Av visst intresse kan väl också vara – oavsett hur det är med polisens resurser - hur många tillfällen hastighetsövervakning från polisens sida sker i dagsläget utanför tätort och som har skett efter samma speciella vägsträckor, till exempel under år 2018. Förekommer hastighetsövervakning överhuvudtaget på E14 vad gäller 100 kilometer i timmen-sträckorna.

Inför man 80 kilometer i timmen har polisen knappast resurser att övervaka hastigheterna i någon omfattning som ger effekt. Men då kan i vart fall överhet och Trafikverket känna sig lugna över att ha gjort sitt för trafiksäkerheten genom överlåta ansvar för efterlevnaden till polisen och allmänhetens laglydnad. Vad det nu kan innebära och leda till kan bli ett väldigt intressant diskussionsämne. 

Vi som vill bo kvar i en landsortskommun och ha en någorlunda service hade hellre sett en upprustning av breda E14 med mitträcken istället för att till exempel offra över 200 miljarder kronor på snabbtåg i södra Sverige.

Det finns fler liknande exempel om snedfördelning.

Politiker talar om en bestående landsbygd men det är bara tomt prat. Fortsätter utvecklingen så är det ingen hoppfull situation för oss som råkar trivas i mindre samhällen. Men vad blir Sverige utan levande landsbygd? Inte lever den precis upp med sådana här kommande inskränkningar i ett mycket viktigt inslag för all verksamhet.

Positiv Ångebo

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel