Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bedrövlig cykelväg orsakade ordentlig vurpa – hur ska ansvariga skapa bättre cykellösningar?

Sundsvalls kommun vill att vi ska ta cykeln mer för att minska trafiken, men även för att folkhälsan ska bli bättre. Detta är mycket lovvärt och en god tanke.

Jag brukar undvika cykelvägar för att de är i så dåligt skick och dåligt planerade. Vill man inte bli skadad, så brukar jag säga att de ska undvikas, trots att bilisterna tutar, skriker och visar dålig hänsyn när det gäller hur man ska umgås i trafiken.

Jag har varit i kontakt med kommunen och lämnat förslag som skulle ge stora förbättringar för cyklister när det gäller säkerhet och stimulera fler till att cykla, men utan något gehör. Vi har många strateger inom en rad områden i kommunen. I min värld är en strateg en som jobbar framåt och tar vara på idéer. När det gäller cykel, lyser de med sin frånvaro och är inte lyhörda.

Jag kan ge några exempel: cykelvägar som slutar direkt in i rondeller eller i ett dike, dåligt sopade cykelvägar, cykelvägar som plötsligt slutar på en sida för att sedan börja igen på andra sidan av vägen. Grävningar som inte varnas för i tid, utan först när man kommit fram till hindren. Vägskyltar som tillfälligt sätts mitt i cykelbanan för att varna biltrafikanter.

Ett annat stort problem för oss som gillar cykla och pendla är Alnöbron. Jag har lämnat olika förslag till lösningar, men utan gehör. Jag förstår att det är dyrt att bygga om bron, men det finns andra lösningar om viljan finns. Förslaget att köra en färja in till Sundsvalls city från Ankarsvik är ett vansinne då de flesta bor i centrum och de som bor på norra ön skulle inte ha någon som helst nytta av den. Om det blir en färjelösning (men det finns andra lösningar), så låt den gå mellan de gamla färjelägen, där det redan finns en cykelväg på fastlandssidan.

Anledningen till att jag nu äntligen skriver denna insändare och belyser ovanstående problem, är att jag nyligen använde en av de bedrövliga cykelvägarna och körde omkull. Konsekvenserna av detta är förutom skrubbsår på ben, höft och hand även trasiga cykelkläder, trasig cykeldator och växelhandtag på min cykel. Kostnad för mig; dryga 10 000 kronor förutom en öm kropp. Vem betalar detta? Kommunen som är ansvarig för cykelbanan eller väghållaren som jag tror är Trafikverket? Olyckan skedde vid övergångsstället vid Skepparplatsen.

Jag cyklade över bron från city över Selångerån. När jag kom över ån slutade cykelbanan tvärt. En skylt fanns när jag kommer fram, men ingen varning innan. Om jag skulle kört rakt fram skulle jag kört in i staketet, skulle jag väjt höger kom jag ut i körbanan, rekommenderat var att svänga vänster. Där var det fullt med sand och grus på cykelbanan och dessutom en avgrävning, som lätt hade kunnat åtgärdas med asfalt. Följden blev en ordentlig vurpa.

Så min fråga igen är: vem ersätter mig? Nästa fråga, hur skall kommunen/Trafikverket bli bättre på att skapa bra cykellösningar? Jag jobbar ofta på annan ort såsom Gävle, Umeå och Stockholm, så jag tror mig veta att det finns bättre lösningar utan större kostnader.

Peter Nyberg

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel