Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bevara och utöka Allsta skola till en F–5-skola

Artikel 138 av 140
Skolnedläggningarna i Sundsvall
Visa alla artiklar

På måndag tas beslut i kommunfullmäktige om Allsta skola. Ett litet beslut verkar de styrande tycka, detta är bara ännu en skola i raden som ska läggas ner. Det kommer fler nedläggningar, så organisera er, ni som ännu har en landsbygdsskola. Men för oss som bor här, för oss som denna gång drabbas, är detta ett stort och ödesdigert beslut som påverkar både vår bygd och våra barn negativt.

Huvudargumentet, att kommunen behöver spara pengar, har redan fallit. På grund av nedläggningen tappar kommunen en majoritet av eleverna till friskolor (eftersom de ligger närmare Allsta än kommunala alternativ) och med dem försvinner skolpengen. En nedläggning lär alltså sluta med en förlustaffär.

Ett annat argument har varit att skolan har ett (ifrågasatt) renoveringsbehov som uppskattas till cirka 12–15 miljoner, vilket anges som för dyrt att genomföra. Då undrar man som landsbygdsbo vad renoveringarna av skolorna mitt i Sundsvall de senaste åren kostat? Skönsmons skola, Södermalms skola och Bergsåkers skola är nyrenoverade med toppmodern teknik. Hur hanterade man den kostnaden? 12–15 miljoner ter sig som en blygsam summa i sammanhanget och bör kunna hanteras som renoveringarna ovan.

Det finns en lösning för att behålla Allstas barn inom den kommunala skolan och därmed behålla deras skolpeng inom kommunens skolverksamhet. Bevara och utöka Allsta skola till en F–5-skola. Då skulle betydligt färre elever välja friskolor när man får en sammanhållen skolgång de första sex åren.

Om nedläggningen genomförs kommer troligen nästan alla barn på sikt att välja en friskola och därmed tappar kommunen en stor del av den skolpeng de skulle haft kvar om skolan bevarats.

Förälder

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel