Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Blir utskälld av chaufförer – tror ni att fler tar bussen när ni behandlar resenärer så här?

Annons

Till bussbolaget i Sundsvall. Jag vet inte om ni kallar er för Nobina, Din tur, eller Sundsvalls kommun, för när man ringer om något så blir man hänvisad runt flera varv, till någon av dessa tre.

Får jag föreslå att ni utbildar era chaufförer så att alla ger samma information. Det gör de nämligen inte nu. Några exempel:

Jag blev utskälld av en chaufför för att jag inte stod tillräckligt nära trottoarkanten. "Du ska stå ända framme vid trottoarkanten!" sa han. Nästa gång så gjorde jag det. Då blev jag utskälld för att jag stod framme vid trottoarkanten. "Du ska stå längre från trottoarkanten!" sa han.

När det var flera bussar som stod efter varandra på en hållplats, och jag gick fram till bussen som stod längst bak, så blev jag också utskälld. "Du ska stå kvar och vänta där den första bussen stannar!" sa han. Nästa gång så gjorde jag det, och då så blev jag ändå utskälld. "Du ska gå längst bak till mig när du ska kliva på!" sa han.

Även samma busschaufför kan ge olika budskap om exakt samma situation. Jag väntade på bussen och när den kom så stannade chauffören fem meter innan mig. Nästa gång så stod jag där han hade stannat den gången. Samma chaufför kommer med bussen, men kör då förbi mig med fem meter. Jag var ensam på hållplatserna båda gångerna.

Jag blev utskälld av en chaufför för att jag inte gjorde tecken att jag skulle med bussen. Enligt honom så räckte det inte med att jag stod på busshållplatsen, vid trottoarkanten, och hade ögonkontakt med honom, för att han skulle fatta att jag skulle med, utan jag skulle "vinka med plånboken!" för att han skulle fatta. Nästa gång så gjorde jag det, och då så blev jag i alla fall utskälld. "Du behöver inte ge tecken, jag fattar att du ska med, jag är inte dum i huvudet!".

Ni vill ju att fler ska åka buss. Tror ni att det kommer att bli så när ni behandlar era kunder på det här viset?

Mikael Eriksson

SVAR DIREKT:

Insändaren belyser vikten av en god dialog mellan förare och passagerare vid på- och avstigning på Din turs bussar, vilket är en förutsättning för att nå de högt ställda kraven på trafiksäkerhet för resenärer, personal och övriga trafikanter. Din tur jobbar metodiskt för att alla våra förare ska ha en god kunskapsnivå om resandets förutsättningar så att risken för olyckor och tillbud minimeras. Förarna ska på ett korrekt och serviceinriktat sätt beakta resenärernas perspektiv. Det insändaren beskriver som utskällning från förarens sida kan också tolkas som information till resenären. För att uppnå en god dialog måste både förare och passagerare bidra. I det fall någon upplever sig fått ett dåligt bemötande från Din turs förare behöver vi få det inrapporterat till Din tur kundtjänst med uppgift om tid och plats för att vi ska kunna utreda händelsen.

Hans Fälldin, Din Tur

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel