Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bristande konsekvenstänk kring hastighetssänkningen på E14

Tack för en mycket uttömmande och förklarande artikel om E14 i ST 11/7.

Det vore önskvärt att denna nu publicerade artikel i ST kunde följas av en intervju med riksdagsmän i länet och särskilt de som inte engagerat sig nämnvärt i frågan – hur de ser på saken. Och en enkel fråga till ansvarig minister hur han vill och kan hantera situationen och de negativa bitarna i paketet som påverkar en alltmer åtgången och missgynnad landsbygd.

Regeringen har ju inte i förväg på något sätt parerat bieffekterna som nu aktualiseras, på grund av ett i sig nödvändigt riksomfattande trafiksäkerhetstänkande.

Tiden fram tills dess att E14 blir utbyggd med skilda körbanor kan bli besvärande lång och till men för många intressenter och näringar, däribland kommunerna i Jämtland och Medelpad. Dessutom lär transportsystemet i sin helhet påverkas negativt – i dagens läge är tidsvinst oftast lika med pengar, så utan utbyggnad medför hastighetssänkningen långsammare förmedling av varor och tjänster.

Helena Werre på Trafikverket antyder, enligt mig, att framtida insats får ses på lång sikt och kan ta ”ett antal år” innan det blir något av med skilda körbanor på avsedda avsnitt. Med så svävande svar kan det knappast bli av, låt oss säga, om fem eller till och med 10-15 år – och det blir knappast billigare. Allt det som medför en försämring av infrastrukturen innebär ytterligare kostbar konstgjord andning, det vill säga ökande punktvisa anslag åt en allt mer krympande landsbygd, som skulle kunna bli betydligt mer självförsörjande med en bättre hantering av infrastrukturen där den är som mest viktig. Och sammantaget – ju längre man väntar med en ofrånkomlig åtgärd desto dyrare blir det för statskassan. Investering i trafiksäkerhet ger alltid stor utdelning på många sätt.

Det som nu sker med E14 är med andra ord följden av en anmärkningsvärt bristande framförhållning från ansvarigt håll på hög nivå. Mot den hanteringen måste röstläget bli avsevärt högre.

Konkurrens finns nämligen om olika anslag; dessvärre är väl till exempel höghastighetstågen inte helt parkerade i malpåse.

Positiv Ångebo

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel