Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bristfällig utredningen om skolstruktur – viktigt att ha korrekt underlag vid politiska beslut

Artikel 27 av 73
Nedläggningshot mot skolor i Sundsvall
Visa alla artiklar

Annons

Jag noterar i ST att en "skolstruktursutredning" föreslår nedläggning av ett antal skolor. Jag får uppfattningen att det har att göra med att barn- och utbildningsnämnden ålagts att minska kostnaderna för skolverksamheten med upp till 60 miljoner.

Jag börjar läsa utredningen och ser inte vem/vilka författaren/utredarna är. Jag försöker sedan hitta direktiven till utredningen. Vilka frågor ska utredas? Kostnader, kvalitet. Oklart. Vem har skrivit direktiven? Borde väl vara den politiska nämnden.

Jag ser dock att det finns fyra effektmål med det här projektet, "som bättre och tryggare lärmiljöer" till exempel – och fem andra mål.

Vad är skillnaden mellan effektmål och andra mål? Det spelar ingen roll för man kan ändå inte se någon som helst koppling mellan förslaget om nedläggning av skolor och projektets mål. Märkligt.

Vilket är då argumentet i utredningen för nedläggning av ett antal skolor? Jo, skolförvaltningen har ett eget mål som säger att det inte är önskvärt med skolor som har färre än 175 elever. Förvaltningen strävar också efter att ha F–9-skolor och vid sådana skolor är det önskvärt med 800–900 elever. Varför just de siffrorna?

Utredningen har bara bestämt att ingen skola ska ha färre än 175 elever. Då blir det enkelt att förstå förslaget. Enda kriteriet för att lägga ned skolor är alltså att skolan har, eller beräknas få, färre än 175 elever. Inget om kvalitet, inga siffror om lägre kostnad, inget om skolans betydelse för bygden. Ingen argumentation. Tänk så enkelt det blir.

Varför just siffran 175? Varför inte 225 eller 150? Om utredningen valt siffran 150 elever hade man ju kunnat föreslå ytterligare nedläggningar. 175 elever och mera, säger utredningen, garanterar god pedagogisk standard… men det är ju rena påhittet. Det finns inget som säger att just 175 elever är en minimisiffra för kvalitet i en skola.

Varför hitta på siffran 175 som minsta antal för elever i en skola? Det är varken vetenskap, pedagogisk sanning eller beprövad erfarenhet. Det är humbug.

Det finns säkert skäl för att lägga ned skolor, men det finns inte ett enda argument i utredningen som stöder något sådant.

Skolor läger man ned av något av följande tre skäl.

A. Undervisningens kvalitet lever inte upp till acceptabel standard.

B. Lokalerna är inte ändamålsenliga, kanske till och med farliga att vistas i.

C. Det är alldeles för dyrt att bedriva undervisning i lokalerna i förhållande till andra alternativ.

Den så kallade skolstruktursutredningen duger definitivt inte till att bygga ett politiskt beslut på om att lägga ned skolor.

Utredningen uppfyller inte de minimikrav man kan ställa på en utredning för så viktiga pedagogiska och politiska beslut. Uttrycket "gör om och gör rätt" passar här och det för den kommunala skolans och elevernas bästa och för att politikerna ska få ett korrekt underlag att fatta beslut på.

Walter Rönmark

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel