Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bussar är ofta sena eller kommer inte alls – lokaltrafiken i Sundsvall sköts bedrövlig dåligt

Jag vill klaga på hur bedrövligt Din tur sköter lokaltrafiken i Sundsvall.

Linje 1 från Alnö klarar inte av att komma i tid till stan för att man ska kunna göra ett bussbyte – det sker 99 gånger av 100 gånger, och då överdriver jag inte tragiskt nog.

I dagens samhälle uppmanas folk att samåka och nyttja kollektivtrafiken, men att jag måste ta en buss 1,5 timme innan jag till exempel börjar jobba för att färdas fyra kilometer, är patetiskt. Jag tjänar tid på att promenera till jobbet, vilket i sig är positivt, men inte anledningen till det.

Jag har meddelat detta till Din turs responsgrupp i snart tre års tid, så de är medvetna om detta men gör inget åt det.

Ett annat exempel är den första bussen som ska gå på morgon. Bussen dyker inte ens upp, vilket slutade med att jag fick ta en taxi till jobbet.

Så här ser lokaltrafiken ut i dagens Sundsvall.

Sedan dras bussar in under sommaren, för då slutar hela Sundsvall att jobba och behovet för bussar försvinner helt, tydligen...

Besviken bussresenär

SVAR DIREKT:

Tack för att du hör av dig med synpunkter på Din Turs trafik i Sundsvall.

Linje 1 som trafikerar Alnön har i vissa tidslägen problem med tidhållningen och vi arbetar med åtgärder som ska förbättra den. Bland annat kommer vi att införa fler digitala produkter och på så sätt minska tiden för laddning ombord och skapa bättre förutsättningar för god tidhållning.

Under sommaren mellan kl 6:30-8:45 och kl 14:15-17:45 har vi 15-minuters trafik på linje 1. Förhoppningsvis ska det möjliggöra att du inte behöver ta en buss som avgår långt innan arbetet startar. Under vinterhalvåret förtätas trafiken ytterligare och går då med tio minuter mellan avgångarna på morgonen och eftermiddagen.

Avslutningsvis vill vi uppmana dig och andra som upplever problem med kollektivtrafiken att höra av er till Din Tur, gärna med uppgifter om linje och tidpunkt för problemet så att vi får underlag för att förbättra vår tjänst.

Vänliga hälsningar

Camilla Fahlander, förbundsdirektör Din Tur

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel