Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Debatten om ny dragning av E14 allt mer märklig – bygg där behoven finns

 
Framtida läget för E14 i Sundsvall
Visa alla artiklar

Debatten om ny dragning av E14 har blivit än mer märklig. Från det underlag som Trafikverket skickat ut har det kokats ner till att fyra alternativ återstår. Tre norr om stan och ett i oförändrat läge.

Det framgår också, med all tydlighet, att en flytt av E14 inte kommer att nämnvärt minska antalet personbilar på Bergsgatan. Den högre mängden utsläpp sker på morgonen och kvällen. Alltså då boende från bland annat hela södra delen av staden, från Kuben till Nacksta, skall till och från sitt arbete. 

Slutsatsen av det blir alltså att en ny dragning av E14 handlar om hur den tunga trafiken skall styras i Sundsvall.

Det är bland annat av den anledningen som vi liberaler säger blankt nej till förslaget N1 (med en dragning vid Hulistugan, Granloholm och Bydalen). Att styra den tunga trafiken, som ibland transporterar farligt gods, in i bostads- och friluftsområden är helt fel.

Nu kommer ytterligare ett förslag, ett N4, med en tunnel under bebyggelsen i Bydalen. Förslaget kommer från en, i viss media kallad "expertgrupp".

Vi finner det märkligt att inte trafikavdelningen på stadsbyggnadsnämnden är kommunens expertis! Dessa, liksom andra nämnder, lämnade ett helt annat remissvar.

Det finns anledning att fundera över på vems initiativ och hur denna "expertgrupp" tillkommit. Framtagande av förslaget, som presenteras nu, har utarbetats i det tysta och har tagit i det närmaste ett halvår. Hur många personer har arbetat med detta förslag? Det känns som ett dubbelarbete som en svältande kommun absolut inte har råd med.

Det är också märkligt att hamnen pekas ut som huvudmålet för den tunga trafiken. Detta trots att de flesta verkligt tunga transportörerna, till exempel DHL, Posten, Sundsvalls Express, med flera, har sina terminaler i Birsta. Schenker har sin terminal i Timrå. Fler och fler varutransporter sker också till Birsta. Redan nu måste det vara hela regionens "hetaste" knutpunkt för varutransporter.

Förslaget att hävda att hamnen skall styra den tunga trafiken i Sundsvall är ytterligare ett bevis på kommunens skygglappar att inte se till näringslivets behov. Dessutom torde det vara en bråkdel av transporterna från/till logistikparken som har vägen västerut som mål. Den stora delen av dessa kommer att gå norr och söderut på E4.

Det är alltså Birsta som rätteligen är knutpunkten för den tunga trafiken i Sundsvall.  Trafiksituationen i Birsta är ett eget kapitel. Det är lätt att konstatera att potentialen till förbättringar av framkomligheten där är enorm.

Om E14:s nya dragning kan underlätta in- och uttransporter till/från Birsta vore det en stor vinst för Sundsvall. Därför kan förslaget N2 (där E14 möter E4 vid södra Birsta) vara det bästa tänkbara.

Lars Holmgren (L), ledamot i stadsbyggnadsnämnden

Catrin Eliasson (L), ledamot i PLU

Stefan Falk (L), gruppledare Liberalerna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel