Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Det behövs ett kraftfullt agerande mot arbetsmiljöproblem i församlingar

Artikel 3 av 3
Kritik mot kyrkans arbetsmiljö i Sundsvall
Visa alla artiklar

Annons

Med anledning av ST:s artikel "Arbetskamrater i församlingen anklagas för förtal, ryktesspridning och mobbning".

Då var det dags igen i en församling i Sundsvall, en psykosocial arbetsmiljö där flera anställda mår dåligt.

Dessa problem tycks hela tiden uppstå och varför drar man inte någon lärdom av tidigare problem från stiftets sida?

Jag har själv jobbat i en av Sundsvalls största församlingar där det fanns flera grundläggande problem. När företagshälsovården skulle göra en anonym enkätundersökning så vågade en tredjedel av de anställda inte fylla i denna.

De var rädda att ledningen i församlingen skulle kunna få reda på vilka som varit kritiska och att de skulle utsättas för repressalier av dessa kristna ledare. Just det, jag sa kristna ledare. Det är otroligt för många av er att tänka sig att en präst eller en kyrkoherde skulle uppträda falskt mot någon anställd. Så naiv var jag också en gång.

Det behövs en bättre samverkan och ett större engagemang av de folkvalda representanterna i kyrkofullmäktige och kyrkoråd för att råda bot på problemen. Det räcker inte bara "att lyssna på problemen" man måste även orka med att sätta sig in i problemen och att agera kraftfullt.

Kyrkomötet beslutade att kyrkoherden skulle ha det övergripande och högsta personalansvaret! Men de flesta kyrkoherdar som fanns då detta beslut togs hade ingen utbildning i personalledningsfrågor. Hur ser det ut idag på denna punkt? Man måste få bra redskap och stöd till sin hjälp för att kunna agera som en bra personalansvarig.

Fortfarande medlem

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel