Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Donera ST-konsten till museet och inkassera goodwill

Ett medieföretag är inte bara affärsdrivande utan också en historiebärare, skriver ST:s förre chefredaktör Kjell Carnbro i debatten om försäljningen av ST-konsten. Mittmedias finanschef Ulf Eriksson svarar. Tidigare artiklar i ämnet: 5, 8 och 13 april.

"Vi är ett affärsdrivande företag och här finns tillgångar som kan omsättas i likviditet", säger finanschefen i Mittmedia när han ska motivera återtagandet och försäljningen av den konst som Sundsvalls Tidning deponerat hos Sundsvalls museum. Och tillägger att vi ser hellre att vi slipper säga upp personal framför att behålla konst som vi inte använder.

Läs om försäljningen

Förvisso är ST och Mittmedia en affärsdrivande verksamhet med krav på att debet och kredit ska gå ihop och att ägarna ska få sin avkastning. Men ett medieföretag är också någonting mer. Det är en bärare av lokal historia och lokal kultur och i bästa fall ett kitt som väcker stolthet i dess omgivning, både bland läsare och affärspartners. Den uppgiften har ST tagit på sig i mer än ett och ett halvt sekel. Det var också skälet till att man skapade konstsamlingen med bäring för bygden och att man deponerade delar av den hos Sundsvalls museum för att kunna ge framtida konstupplevelser åt Medelpadsborna – och besökare.

Här finns likvida tillgångar. Visst, någon miljon kanske om auktionerandet blir lyckosamt. Det räcker möjligen till att hålla kvar ytterligare två medarbetare under något år. Och sen…

Men vad händer med den immateriella tillgång som depositionen på museet utgör för företaget? En evig goodwill för medieföretaget. En påminnelse om att en tidning är en kulturbärare som känner ansvar inför sin samtid, dåtid och framtid och som inte förskingrar sitt lokalarv.

Läs mer debatt i frågan: Kulturmörkret sänks

Konstdepositionen används flitigt

Jag är övertygad om att Mittmedias agerande – om försäljningen genomförs – grovt överskattar värdet av intäkten i resultaträkningen och aningslöst underskattar förlusten i omgivningens ögon.

Jag är knappast ensam om att förundras över den ekonomiska kortsiktigheten i agerandet och bristen på förståelse för de långsiktiga konsekvenserna av åtgärden.

Tänk om! Gör rätt! Donera konstsamlingen till Sundsvalls museum! Ta emot applåderna!

Kjell Carnbro, Chefredaktör vid Sundsvalls Tidning 1989-2011

Ulf Eriksson, CFO/finanschef Mittmedia, svarar:

Vår ambition har hela tiden varit att låta en del av konstsamlingen stanna i Sundsvall, den del vi tror har störst koppling till staden. Tyvärr har museiledningens agerande och attityd försvårat möjligheterna att lösa detta via Sundsvalls museum.