Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Dra inte E14 på Hulivägen – den är redan nu en timmerränna

 
Bygget av nya E14
Visa alla artiklar

Annons

Vi var på Trafikverkets informationsmöte om "E14 framtida läge" den 1 och 2 oktober. Bra och informativa möten med många synpunkter från allmänheten. Vi är för samhällsutveckling och satsningar på infrastruktur. Det behövs bra infrastruktur för medborgarna, näringslivet och för att landet ska fungera väl.

Infrastruktursatsningar ska vara långsiktiga och hållbara och särskild när det gäller en nationell Europaväg typ E14 med riksintresse. Då är det viktigt med bra beslut när det gäller val av alternativ.

Vår reflektion från informationsmötena har gett oss den uppfattningen att Sundsvalls kommun har stort intresse för alternativet N1, det vill säga skylta om Hulivägen till E14 och flytta problemen från dagens Bergsgatan till Hulivägen. Man kan även läsa sig till detta mellan raderna i det svarsyttrande som Sundsvalls kommun har lämnat till Trafikverket under samrådstiden.

Kommunen skriver "alternativ N1 kan medföra stora 'negativa miljökonsekvenser' men föreslår samtidigt, för att undvika detta, att vägen delvis kan gå i en tunnel. Vilket orealistiskt förslag.

Trafikverkets svar på förslaget "tunnelalternativet" är att det innebär alltför stora kostnader. Vi tror på att Trafikverket följer sina uppsatta projektmål – projektets fjärde projektmål "kostnadseffektiva och hållbara lösningar" som ger hög kapacitet med mötesseparerad väg och med hastighet 100 km/h”.

Vi hoppas på att Trafikverket tänker mer långsiktigt när det gäller ny dragning av en nationell Europaväg (E14) med riksintresse och inte väljer alternativet N1 (Hulivägen=E14).

Vad vi minns när Hulivägen byggdes så lovade Sundsvalls kommuns politiska ledning de boende i Granloholm att timmerbilar inte ska åka på Hulivägen – att vägen inte ska vara en "timmerränna". Det tecknades även ett avtal mellan Sundsvalls kommun och SCA om detta.

Vad har hänt i Sundsvalls kommuns politiska ledning? Avtal ska följas och löften ska hållas.

Vi upplever att andelen timmerbilar har ökat markant under den senaste tiden och Hulivägen är idag en timmerränna.

Intressegruppen Hulivägen och dess omgivnings långsiktiga bevarande

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel