Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: E14 nord det enda rimliga alternativet – stor miljöpåverkan att dra vägen söder om Sundsvall

 
Framtida läget för E14 i Sundsvall
Visa alla artiklar

Av två onda ting är den nya sträckningen E14 nord, alltså via Timmervägen/Hulivägen, den minst onda i jämförelse med alternativ syd.

Att bygga ut E14 i norra delen av Sundsvall innebär utmaningar ur flera synpunkter, inte minst för de boende i närområdet. Men då detta innebär att man bygger ut redan befintliga vägar blir den negativa påverkan inte i närheten av vad den blir vid det andra alternativet.

E14 syd skulle ge enorma ingrepp i helt orörd skog och mark från Stockvik i söder till Nacksta i väster. E14 syd skulle ge en enorm miljöpåverkan på hela Sundsvall och mycket mer än vid alternativ nord, vars område redan är bebyggt med större genomfartsvägar och järnväg. Området vid alternativ syd är bergigt och kräver sprängningar med stor åverkan på naturen och en oåterkallelig förändring av landskapet.

Den stadsnära naturen är en av Sundsvalls största tillgångar för att attrahera nya invånare och för att utveckla staden vidare. Det är något som Sundsvall kan stoltsera med och som har gjort att kommunen utsetts till årets friluftskommun. Som inflyttad till Sundsvall är det just närheten till naturen som gjort att vi bott kvar. Att kunna promenera hemifrån till orörd skog trots att man bor i de centrala delarna av en stad är unikt.

Att förstöra denna fantastiska naturtillgång för alla i Sundsvall genom att bygga en fyrfilig 90-väg från Stockvik, via Medskogsbron, Sörnacksta, Böle, Mårtensro, Sidsjö, planerade Katrinehill och Nacksta vore förödande och oförlåtligt för framtiden.

Det skulle även hindra Sundsvalls möjligheter att expandera. Under flera år har kommunen planerat för nya bostadsområden i den här delen och det har byggts bostäder i både Sörnacksta, Böle och Mårtensro där bland annat många barnfamiljer valt att bosätta sig.

Nu planeras det för nya bostäder i Katrinehill. Boende i Sidsjöområdet har under den processen fört fram vikten av att bevara skog och natur i området. Detta samtidigt som Trafikverket utreder frågan om att dra E14 strax intill samma områden med enorma ingrepp i naturen och miljön som följd. Vet A vad B planerar och gör?

Man kan även undra om Trafikverket i sin planering av behovet av ny E14 beaktar den utveckling som sker med miljövänliga drivmedel och andra typer av fordon och transporter med till exempel tåg i framtiden.

Alla vägtransporter norrut och en stor del av timmertransporterna till industrin kommer att gå via Timmervägen alternativt Bergsgatan även om E14 syd byggs. En stor del av den befintliga trafiken på Bergsgatan är stadstrafik som inte påverkas av en ny sträckning av E14.

En stor del av trafiken på E14 passerar redan idag Timmervägen då den är länken norrut. Hur stor blir egentligen vinsten och vad består den av i förhållande till vad vi förlorar om alternativ E14 syd byggs.

Låt inte en fyrfilig väg med biltrafik bilda en gräns mot den stadsnära naturen som är en så viktig del av Sundsvall som stad och för oss Sundsvallsbor.

Eva

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel