Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Elever får inte glömmas bort i inkluderingens namn

Artikel 14 av 14
Nedläggningshotet mot specialskolorna
Visa alla artiklar

Replik på insändaren "Inkludering handlar om allas möjlighet att lära, delta i ett sammanhang och ha inflytande över sitt liv" i ST 2 februari.

Tack för ditt inlägg och för en viktig diskussion om hur skolan – och samhället i stort – ska vara en plats för alla. I grunden håller jag med dig och skriver under på att skolan har ett stort ansvar för att säkerställa och anpassa såväl skolmiljö som undervisning på ett sätt att det passar alla.

Du refererar till ett citat från mig i ST som handlar om Moderaternas syn på de kommunövergripande särskilda undervisningsgrupperna. I artikeln pratar jag om inkludering, vilket i sammanhanget kan definieras som den pedagogiska idé som går ut på att elever med särskilda undervisningsbehov och/eller diagnoser ska vara i vanliga klassrum tillsammans med en klass om cirka 25 personer.

Som du skriver så finns forskning att ta del av på detta område. Det finns forskning som både stärker din tes och som stärker det motsatta. Vi kan också jämföra Sverige med andra europeiska länder och i en sådan jämförelse så är andelen svenska elever som får stödundervisning mycket låg.

Detta är något som förändrats i Sverige över tid. De senaste åren får endast mellan en till två procent av eleverna särskild undervisning. Detta kan jämföras med Finland, där cirka var fjärde elev får särskilt stöd i tidig ålder.

Vilka slutsatser det går att dra av detta, när skolresultaten mellan Sverige och Finland jämförs, är oklart. Men oaktat särskild undervisning eller ej så kan vi konstatera att skolresultaten i Sverige och i Sundsvall är långt sämre än vad de borde vara.

Det är viktigt att skolan är en plats för alla, där alla elever kan delta i undervisningen trots de olika förutsättningarna. Om det är vi eniga. Men det är också viktigt att de elever som faktiskt inte kan vara i ett vanligt klassrum trots anpassningar, åtgärder och insatser ges möjlighet till undervisning på ett sätt som passar just den eleven.

Det finns elever som har ett behov av ett mindre eller ett annat sammanhang än vad den ordinarie hemskolan kan ge. Dessa elever får varken gömmas eller glömmas bort i inkluderingens namn. Detta bör inte ställas i motsatsförhållande till att utveckla en skola där alla elever kan vara delaktiga, både socialt och i utbildningens innehåll.

Viktoria Jansson (M), ledamot barn- och utbildningsnämnden Sundsvalls kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel