Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: En katastrof för alla om specialskolorna i Sundsvall läggs ned

 
Nedläggningshotet mot specialskolorna
Visa alla artiklar

Det finns två skolor i Sundsvall, Ljustadalens skola och Geijerskolan som har kommunövergripande små klasser. Där går bland annat elever med neuropsykiatriskt funktionshinder och socioemotionell problematik.

Det är elever som läser enligt grundskolans läroplan, men som inte mått bra i den traditionella skolan och som i vissa fall i frustration har "straffat ut sig" eller varit hemmasittare.

När de så kommer till den kommunövergripande klassen krävs mycket kunskap, intresse och tålamod från pedagogerna innan de många gånger utmanande eleverna kan känna tilltro till skolan.

Det här är elever som behöver en trygg miljö med anpassade lokaler och som behöver bli bemötta med en helhetssyn utifrån individens speciella behov samt pedagoger som är intresserade av att stärka elevernas självkänsla och medverka till att eleverna får betyg inför kommande skolgång.

Eleverna behöver tydlig struktur och kan i många fall ha ett stort behov av stöd och hjälp under hela sin skoldag, till exempel vid förflyttningar till andra lektioner som slöjd, bild och idrott.

Av någon anledning vill man från kommunens sida omstrukturera och lägga ned klasserna i dessa två skolor. Den nya planen tycks vara att eleverna ska undervisas i sin hemskola i små grupper. Men det finns varken någon ekonomisk eller social vinning med en sådan omstrukturering då eleverna kommer att ha samma behov – inte minst av personal.

Troligen kommer det att kosta mer även ekonomiskt.

Det kommer alltid att finnas elever där undervisning i hemskolan inte är möjlig.

Är det verkligen så att man i Sundsvalls kommun vågar fatta ett beslut som riskerar elevers psykiska hälsa under skolgången och därmed även riskerar att de blir hemmasittare. En katastrof för elever, föräldrar och samhället.

Som skolpolitiker borde den finaste handlingen vara att ge de mest utsatta eleverna möjligheter till en likvärdig skolgång. Därför är det oerhört olyckligt att avveckla en väl fungerande verksamhet för de elever som behöver den allra mest.

Orolig

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel