Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: En tom skolbänk borde ses som en resurs – har man budgeterat för fulla klassrum?

 
Skolnedläggningarna i Sundsvall
Visa alla artiklar

Annons

Tydligen har barn- och utbildningsförvaltningen i Sundsvalls kommun överskridit sin budget under flera år och måste nu göra något åt det. Jag undrar lite över hur denna budget tas fram och vilka områden som regleras i den.

Eftersom skolan är en behovsstyrd verksamhet låter det för mig helt normalt att den ofta kostar mer än beräknat. Flyttar det in barn till kommunen måste det ordnas skola även för dem. Upptäcks inlärningssvårigheter hos elever måste särskilt stöd sättas in. Det går inte att skjuta upp sådana åtgärder för att ta med dem i nästa års budget.

Det måste finnas massor av anledningar till att kostnader ökar i skolverksamheten och därmed blir det svårt att styra den med en ekonomisk budget.

Kommunens skolstrukturutredning har identifierat outnyttjade skolbänkar som en stor orsak till budgetunderskottet. Där finns det stora besparingar att göra på både lokaler och lärare tänker man.

Den föreslagna lösningen är att stänga ett antal skolor och flytta elever till större och mer centrala skolor. Betyder det att man har budgeterat för fulla klassrum? Vad händer då när det flyttar in nya barn? Borde man inte se en tom skolbänk som en resurs istället för bara en kostnad? En resurs som kan användas när en nyinflyttad elev behöver plats.

Till dess ger den oanvända platsen mer utrymme i klassrummet som kan användas till annat, kanske också en något lugnare studiemiljö, men framför allt ger den mer lärartid per elev. Det är positivt för inlärningen och därmed för skolans verksamhet, det vill säga långt ifrån bortkastade pengar. Men istället vill man betala för bussar, busschaufförer, ökad trafik, med mera.

Hur kommer det sig egentligen att kommunen tycker att skolorna är så "dyra" numera? Jag tror att de glömmer bort värdet man får för pengarna och stirrar sig blinda på prislappen. De kanske tror att det går att jämföra skolor och hundralappar.

Visst kostar det pengar att bygga och underhålla en skola, men värdet som skolan tillför samhället när den finns och är i bruk, det går inte att mäta i kronor. När man byggde skolorna gjordes det knappast för att spara pengar. Man såg värdet i att ha skolorna. Ett stort värde för elever, för föräldrar, för lärare, för boende i närområdet och för hela samhället.

Per Danvind

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel