Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: En utopi att alla skolor ska ge lika bra stöd som de särskilda undervisningsgrupperna

 
Nedläggningshotet mot specialskolorna
Visa alla artiklar

Sundsvalls skoldirektör Urban Åström säger i en insändare i ST 22 januari att lärare i dag har större kunskap och förståelse för elever som nu går i särskilda undervisningsgrupper. Det är så dumt att man storknar.

Kunskap och förståelse har nog alltid funnits. Men idag är det 30 elever eller fler i varje klass med en lärare. Det finns inga elevassistenter längre och det finns inga speciallärare eller specialpedagoger att få tag i.

De mindre undervisningsgrupperna, som finns på en del skolor, ser väldigt olika ut. Ofta arbetar outbildad personal med att stötta de som behöver allra mest hjälp och stöd.

Det är inget fel på personalen, men det saknas lärare som ska undervisa. Lärarna kan inte gå ifrån sin klass för att samtidigt undervisa på ett annat ställe. Det anställs heller inga fler lärare som bara arbetar med dessa elever eftersom alla kommunala skolor gör minusresultat och det ska hela tiden sparas.

Barn som har någon form av autistisk problematik klarar ofta inte att gå i en vanlig, stor och stökig klass. De behöver få sin skolgång tillgodosedd i ett mindre sammanhang.

Varje skola kan heller inte ha den kunskapen som finns på Ljustadalen eller Geijerskolan.

Det är en utopi att tro att varje skola ska kunna ge lika bra stöd som de särskilda undervisningsgrupperna gör idag, utan att mycket pengar skjuts till. Och det kommer inte att bli billigare än att ha kommunövergripande grupper.

Hur inkluderande är det att aldrig förstå, alltid behöva extra genomgångar, aldrig klara ett vanligt skriftligt prov?

Arg skolpersonal

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel