Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Feltänk i förändringen av Sundsvalls Montessoriskola

 
Skolnedläggningarna i Sundsvall
Visa alla artiklar

Annons

Utredningsförslaget i skolstruktursutredningen har väckt många frågor och upprörda känslor de senaste veckorna. Nedläggning av skolor och förändringar inom den kommunala skolan står på agendan och våra folkvalda politiker ska fatta beslut baserat på utredningsförslaget som debatteras flitigt i media just nu.

Det är oroväckande när ett förslag som detta presenteras inte ger en helhetsbild och som dessutom är oerhört motsägelsefullt, vilket är så talande när det gäller Sundsvalls Montessoriskola. Det lämnar inte rätt förutsättningar till våra politiker som ska fatta beslut.

I utredningen kan man läsa om olika förutsättningar som tjänstemännen anser ska vara på plats för att kunna bedriva en fungerande skola. Trots detta föreslås en nedmontering av skolans pedagogiska inriktning, en pedagogik som låter eleverna utvecklas med den under lång tid och lägga grunden för stort eget ansvar under skolgången.

Några exempel på det motsägelsefulla:

■ Förvaltningen strävar efter ett F-9-perspektiv – Montessoriskolan har precis detta. Faktum är att kommunen till och med erbjuder montessoripedagogiken från förskoleålder. Något som är unikt i Sverige, montessoripedagogik från 1 till 16 år. Det är något att vara stolt över.

■ Vidare skriver man att elevantalet inte bör understiga 175 elever – Montessoriskolan har cirka 240 elever.

■ Skolan har inget upptagningsområde – stämmer inte alls. Skolan har hela Sundsvalls kommun som upptagningsområde eftersom pedagogiken styr valet av skola.

■ Det föreslås att årskurs 7–9 flyttar och slås ihop med S:t Olof samt att man utökar med parallellklasser F–6 i befintliga lokaler. Tre klasser ska bort och sju ska flytta in – det finns inte tillräckligt med lokaler för att utöka med fyra klasser.

Motsägelsefullt? Sannerligen.

Det som missas i utredningsförslaget är att skolan bedriver sin verksamhet utifrån montessoripedagogiken, vilket är en anledning till att många föräldrar vill ha sina barn i just denna skola. I förslaget som presenteras kommer montessoripedagogiken att gå om intet. Oerhört sorgligt och tråkigt då kommunen tidigare vågat sig på att bedriva denna skola med ett sådant tydligt syfte och som ger fantastiska lärmiljöer för eleverna på skolan.

Politikerna har heller inte fått veta mer om elevernas goda resultat, arbetet med åldersintegrerade klasser, trygghetskänslan och välmåendet hos eleverna, den goda studietekniken som läggs till grund och förbereder eleven väl inför fortsatta studier - och sist men inte minst personalens professionalism och engagemang i skolan, för eleverna och montessoripedagogiken.

Tänket i skolutredningsförslaget blev fel. Det blev tokigt och ytterst motsägelsefullt. Låt skolan få fortsätta bedriva sin fantastiska verksamhet som den ser ut idag, som en motvikt till alla populära friskolor. Sundsvalls Montessoriskola är en kommunal skola att vara stolt över!

Pierre Ulming, Anja Pontén, Ola Pontén, Jessica Engstrand, Morgan Norberg, Caroline Åslund, Sven Rikner

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel